Het Zeiss 135mm f/2 Apo Sonnar T* Topic

Activity Forums Astrotechniek Camera’s en Accessoires Het Zeiss 135mm f/2 Apo Sonnar T* Topic

Viewing 15 posts - 31 through 45 (of 46 total)
  • Author
    Theunissen
    Participant

Van de testsessie van gisteravond nog een snelle PI bewerking (hier dadelijk meer over) van het Dubbele Cluster. 53 subs van 15s op ISO 800 op het allerlaatst genomen.  30s was te veel bleek in het veld.

Inzake de snelle PI bewerkingen. Ik merk dat ik steeds meer op zoek ben naar een snellere en snellere workflow in PI. Dit impliceert dat het maximale niet uit de data wordt gehaald, compenseren met betere en betere data lijkt mij een mooi doel. Tegelijkertijd, ga ik op onderdelen dieper (hoe tegenstrijdig).

Lekker donker gemaakt, flinke saturatie.

Ach, er is wel sprake van progressie :-) :

Het dubbelcluster (wegens FoV enkel) met de Mallincam!- Theunissen (@mth75) February 27, 2014

Theunissen
    Participant

En M31. Zelfde opname gegevens als de sub (50x), geen flats, helaas, alweer … de focusring verschoven van de lens. Voor de aardigheid ga ik morgen toch eens proberen synthetische flats proberen te nemen, kijken of de minimale focusing veel uitmaakt t.o.v. het oneindig punt.

Eens kijken binnenkort wat er met 250 subs gebeurt.

Theunissen
    Participant

En tenslotte, na een avondje PI. IC1396 en crop. 31 subs, overige gegevens gelijk. Meer meer … data. Er zit Hα signaal in veel subs, zichtbaar (van bijv NGC7000), ergens tijdens de postprocessing weet ik deze eruit te werken, de volgende PP uitdaging.

Theunissen
    Participant

Mijn ervaring is dat een achtergrond ADU van rond 1000-1100 het prettigst werkt in de nabewerking. Dat is ca 10% van het lineaire bereik.

K= +/- 590 in het merendeel van de subs. Goed om te weten, ik kan volgende sessies snel de belichtingstijd aanpassen a.d.h.v. een sample.

KeesScherer
    Participant

Voor de aardigheid ga ik morgen toch eens proberen synthetische flats proberen te nemen,

Syntetische flats? Waarom maak je geen gewone flats achteraf?

Theunissen
    Participant

Syntetische flats? Waarom maak je geen gewone flats achteraf?

Of gewone flats achteraf … het is me op dit moment nog niet gelukt om met mijn schouder, hand, of wat dan ook NIET de focusring van de lens te raken :-) …

Theunissen
    Participant

En het laatste setje data van NGC7000 (50 subs/30s). Ik heb niet zuinig aangedaan met de saturatie. Identieke volledige PI bewerking. Het volledige image is tevens voorziens van een prachtige vliegtuig uitlaatgas wolk (links/diagonaal). Hα signaal duidelijk zichtbaar.

Groenewold
    Participant

Interessant hoor, vooral ook wat je eruit weet te trekken met 30s. Veel subs zijn dan het grote voordeel. Nice!

KeesScherer
    Participant

Prachtig scherp! Maar het groen moet er nog wel uit lijkt mij.

Theunissen
    Participant

Sterker nog, ik moet ergens iets missen. Groencorrectie (SCNR) biedt weinig soelaas. Nu is het wel zo dat ik echt op het “rood” gestuurd heb.

Ik stuur je in de pm even een link naar het integratie resultaat toe, als je wilt, hoeft natuurlijk niet, mag je er eens naar kijken.

Theunissen
    Participant

Interessant hoor, vooral ook wat je eruit weet te trekken met 30s. Veel subs zijn dan het grote voordeel. Nice!

Ik ben zeer tevreden met deze resultaten. Alles in een paar uur tijd geschoten. De hele opzet van deze lens was mijn “ontwikkeling” wat versnellen en flexibeler worden, sneller buiten zijn en het systeem eenvoudiger maken. De montering lijn ik uit op de pool en dat is het. Goto is accuraat (met een breed beeldveld accuraat genoeg), dus zelfs geen (star) alignment benodigd. En schieten maar, het doel van mijn ontwikkeling wat versnellen lijkt hiermee gehaald :-) …

KeesScherer
    Participant

Sterker nog, ik moet ergens iets missen. Groencorrectie (SCNR) biedt weinig soelaas. Nu is het wel zo dat ik echt op het “rood” gestuurd heb. Ik stuur je in de pm even een link naar het integratie resultaat toe, als je wilt, hoeft natuurlijk niet, mag je er eens naar kijken.

Tja, een lastige hoor. Met calibratie alleen kom je er niet, alles lijkt naar het groen te zijn verschoven dus ik heb een beetje hue terug gebogen met curves. Er is ook erg weinig signaal, denk toch dat lanhere belichtingstijd nodig is per sub. Dit is wat ik ervan kan bakken.

Theunissen
    Participant

verschoven dus ik heb een beetje hue terug gebogen met curves

Dank voor het meekijken en de terugkoppeling! Wellicht dat een langere belichtingstijd meer R en B signaal oplevert (in relatie tot het G kanaal).

Theunissen
    Participant

Ah, de jets. Die zie ik niet bij de enkele testsub. Ik herken de jet wel…..Het is exact dezelfde vertekening die ook zichtbaar is bij de Samyang 135mm f2.0. (O dear, de Zeiss zal toch geen gebruik maken van dezelfde….?)

Het blijkt een diffractie issue te zijn. De vorm van de lamellen van het diafragma is bepalend voor de vorm van de “jets”.

http://www.cloudynights.com/topic/547028-anyone-know-what-causes-this-artifact-on-bright-stars/?p=7388127

KeesScherer
    Participant

Ah, de jets. Die zie ik niet bij de enkele testsub. Ik herken de jet wel…..Het is exact dezelfde vertekening die ook zichtbaar is bij de Samyang 135mm f2.0. (O dear, de Zeiss zal toch geen gebruik maken van dezelfde….?)

Het blijkt een diffractie issue te zijn. De vorm van de lamellen van het diafragma is bepalend voor de vorm van de “jets”. http://www.cloudynights.com/topic/547028-anyone-know-what-causes-this-artifact-on-bright-stars/?p=7388127

Diffractie issue ja, diafragma nee. Letterlijk zegt Jerry: “diffraction effects from aperture vignetting” en verderop zegt John Hayes: “You will see the exact same artifact from baffle tube vingetting in a SCT used at wide angles with the HyperStar.” Wanneer ik naar de Samyang 135mm f2.0 kijk bij volle opening vanaf de achterzijde dan is er een andere baffle verder naar voren dan de ring waar de lamellen van het diafragma inzitten die het lichtpad afknijpt. Dat is vergelijkbaar met de observatie van Hayes.  Is dat ook zo bij de Zeiss?

Viewing 15 posts - 31 through 45 (of 46 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top