Activity › Forums › (Citizen) Science › Sterrenkunde › EAPOD › Reply To: EAPOD
Ik weet hier iets meer van. De ‘man’ erachter is iemand waar ik in het verleden veel mee samengewerkt heb. Wij waren toen één van de eersten die opnamen combineerden van verschillende bronnen.
Dit is wat hij zelf erover schreef op het astroforum:
“EAPOD is een Europese showcase van astronomie en wetenschap primair t.b.v. vergroting van exposure bij het grote publiek. …. Dan aangaande het wereldwijde publiek: op EAPOD worden uiteenlopende producties (van foto’s van beginnende astrofotografen tot tot aan foto’s van VLT en zelfs ESA/NASA/Hubble, wat al voor een flink deel Amerikaans is) getoond. De gemene deler is: gemaakt door een Europeaan/Europees instituut (of, in geval van internationale samenwerking, deze een significante rol in de productie speelde). Maar dat neemt natuurlijk niet weg dat de site voor de hele wereld toegankelijk en interessant is.”
Ik heb gisteren uitgebreid met hem gesproken hierover en ook ideeën uitgewisseld. Het idee is om een groep mensen te verzamelen bestaande uit o.a. doorgewinterde astrofotografen, maar ook misschien wel professionals die foto’s zoeken en ingezonden materialen selecteren om zo iedere dag een mooie plaat met bijbehorend verhaal te laten zien. Het is nog volop in ontwikkeling en ik denk dat dit echt een kans van slagen heeft als we met zijn allen niet zo verdraaid kritisch zijn (kijk maar eens op Facebook :( ) en het wat tijd en ruimte geven. Het is geen competitie en ook niet bedoeld als concurrent voor APOD of wat dan ook. Het is gewoon een idee om de astronomie en ruimtevaart in Europa een mooi platform te geven voor het grote publiek, wat denk ik helemaal niet verkeerd is. Daarbij zullen er ook geregeld mooie amateur plaatjes voorbij komen.
Gezien de recente ‘blamages’ van de APOD met vervalsingen e.d. is het idee om heel kritisch naar de opnamen te kijken en daarom ook een groter team samen te stellen met wat meer ervaren fotografen die hopelijk dit soort zaken kunnen doorzien. Het idee van een ID is alleen maar om ergens een grens te stellen aan wat je bedoelt met Europa. Er wordt absoluut niet gevraagd om persoonlijke informatie te sturen. Een ID met alleen naam en land en de rest onherkenbaar is al genoeg. Hiermee zorg je ook dat ‘fraudeurs’ e.d. misschien wat minder snel toe zullen happen zoals tegenwoordig bij de APOD helaas te vaak gebeurt. Dus er gaat niks vastgelegd worden of wat dan ook wat een probleem kan geven.
Ik hoop dat ik hiermee toch een klein beetje verduidelijking heb kunnen geven. Als je meer info wilt zou ik zeker degene die het opzet eens contacten. Hij staat hier zeer voor open en alle feedback wordt zeer op prijs gesteld…