EAPOD

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • Author
    Posts
  • #9082
    Theunissen
    Participant

    Iemand deze al gezien?

    http://eapod.eu

    #9083
    Groenewold
    Participant

    Ja, maar ik snap het concept niet zo goed. Waarom een apod voor alleen Europeanen? Tuurlijk, je hebt meer kans een Eupod te krijgen, maar ja, zo kan ik ook een pod site beginnen. :) Ik heb het sowieso niet zo op wedstrijden.

    #9084
    Theunissen
    Participant

    Volgens mij wordt alleen maar ESA materiaal geplaatst, geen amateur materiaal. Ik heb het nog niet kunnen vinden in ieder geval.

    #9085
    Groenewold
    Participant

    Op facebook, jaja, is de man erachter (denk ik) bezig dit naar voren te brengen. Bedoelt ook voor Europese gewone burgers. Echter, je moet dus een persoons-bewijs overleggen enzo, dank je de koekoek. Ik snap het punt er echt niet van.

    #9091
    van der Hoeven
    Participant

    Ik weet hier iets meer van. De ‘man’ erachter is iemand waar ik in het verleden veel mee samengewerkt heb. Wij waren toen één van de eersten die opnamen combineerden van verschillende bronnen.

    Dit is wat hij zelf erover schreef op het astroforum:

    “EAPOD is een Europese showcase van astronomie en wetenschap primair t.b.v. vergroting van exposure bij het grote publiek. …. Dan aangaande het wereldwijde publiek: op EAPOD worden uiteenlopende producties (van foto’s van beginnende astrofotografen tot tot aan foto’s van VLT en zelfs ESA/NASA/Hubble, wat al voor een flink deel Amerikaans is) getoond. De gemene deler is: gemaakt door een Europeaan/Europees instituut (of, in geval van internationale samenwerking, deze een significante rol in de productie speelde). Maar dat neemt natuurlijk niet weg dat de site voor de hele wereld toegankelijk en interessant is.”

    Ik heb gisteren uitgebreid met hem gesproken hierover en ook ideeën uitgewisseld. Het idee is om een groep mensen te verzamelen bestaande uit o.a. doorgewinterde astrofotografen, maar ook misschien wel professionals die foto’s zoeken en ingezonden materialen selecteren om zo iedere dag een mooie plaat met bijbehorend verhaal te laten zien. Het is nog volop in ontwikkeling en ik denk dat dit echt een kans van slagen heeft als we met zijn allen niet zo verdraaid kritisch zijn (kijk maar eens op Facebook :( ) en het wat tijd en ruimte geven. Het is geen competitie en ook niet bedoeld als concurrent voor APOD of wat dan ook. Het is gewoon een idee om de astronomie en ruimtevaart in Europa een mooi platform te geven voor het grote publiek, wat denk ik helemaal niet verkeerd is. Daarbij zullen er ook geregeld mooie amateur plaatjes voorbij komen.

    Gezien de recente ‘blamages’ van de APOD met vervalsingen e.d. is het idee om heel kritisch naar de opnamen te kijken en daarom ook een groter team samen te stellen met wat meer ervaren fotografen die hopelijk dit soort zaken kunnen doorzien. Het idee van een ID is alleen maar om ergens een grens te stellen aan wat je bedoelt met Europa. Er wordt absoluut niet gevraagd om persoonlijke informatie te sturen. Een ID met alleen naam en land en de rest onherkenbaar is al genoeg. Hiermee zorg je ook dat ‘fraudeurs’ e.d. misschien wat minder snel toe zullen happen zoals tegenwoordig bij de APOD helaas te vaak gebeurt. Dus er gaat niks vastgelegd worden of wat dan ook wat een probleem kan geven.

    Ik hoop dat ik hiermee toch een klein beetje verduidelijking heb kunnen geven. Als je meer info wilt zou ik zeker degene die het opzet eens contacten. Hij staat hier zeer voor open en alle feedback wordt zeer op prijs gesteld…

    #9092
    Theunissen
    Participant

    Ik vind het een leuk initiatief in ieder geval (ik heb de Facebook discussie gevolgd :-) ). Hij is hier overigens ook van harte welkom.

    #9096
    Groenewold
    Participant

    Ik vind het idee van een POD hartstikke leuk, enige waar veel van de kritiek vandaan komt is het begrensd zijn ervan. En kritiek daarop is natuurlijk prima, zo kom je veel beter te weten wat er een beetje speelt in mensen hun gedachten en kan je daarop inspelen. Ik zie deze discussie niet anders dan andere discussies waar het er ook pittig aan toe kan gaan, dat maakt toch niks uit, speel erop in en dan kan het alleen maar mooier worden.

    #9115
    Verloop
    Participant

    Ik vind het een leuk initiatief in ieder geval (ik heb de Facebook discussie gevolgd  ). Hij is hier overigens ook van harte welkom.

    Die uitnodiging neem ik vanzelfsprekend van harte aan :)

    #9118
    Groenewold
    Participant

    Ook van mij hartelijk welkom! De, ook door mij geuite, kritiek is goed bedoelt natuurlijk he. :)

    #9119
    Verloop
    Participant

    Ik vind het idee van een POD hartstikke leuk, enige waar veel van de kritiek vandaan komt is het begrensd zijn ervan. En kritiek daarop is natuurlijk prima, zo kom je veel beter te weten wat er een beetje speelt in mensen hun gedachten en kan je daarop inspelen. Ik zie deze discussie niet anders dan andere discussies waar het er ook pittig aan toe kan gaan, dat maakt toch niks uit, speel erop in en dan kan het alleen maar mooier worden.

    Het beperken tot Europa (niet de Europese Unie) vloeit voort uit de wens om de Europese prestaties wat extra aandacht te geven naast al het moois van de Amerikanen en de rest van de wereld. Wij zitten bijvoorbeeld veelal in dichtbevolkte gebieden met veel lichtvervuiling en ik vind het oprecht heel knap wat veel Europeanen (van beginner to pro’s) desondanks voor elkaar krijgen.

    Het primaire doel blijft echter popularisatie en promotie van astronomie/astrofotografie/wetenschap. En daar speelt beperking geen rol. De bezoekers komen van over de hele wereld omdat astrofoto’s grenzeloos aan- en tot de verbeelding spreken.

    Wat betreft de feedback: heel waardevol! Ik heb in de afgelopen 2 dagen veel gehoord waar ik niet direct op gekomen zou zijn, zowel in positieve als in negatieve zin. Ik kreeg al snel een dankbare email van een ESA ExoMars-wetenschapper met goede suggesties, maar werd ook beticht van het nodige. Maar dat laatste vind ik heel begrijpelijk: ik en een kleine groep mensen wisten al precies wat de bedoeling is (integer en verantwoord publiceren) en hoe het eruit gaat zien (Europese publicaties van alle pluimage om het publiek te enthousiasmeren), de rest nog niet.

    Ik heb dus al veel zichtbare en onzichtbare aanpassingen gemaakt, gebaseerd op zowel de positieve als de negatieve feedback. Want je hebt helemaal gelijk: uiteindelijk gaat het om de bezoeker van de website. Natuurlijk kijken astrofotografen en astronomen anders tegen de site aan dan het brede publiek en kun je sowieso niet iedereen tevreden maken en houden, maar we gaan daar wel ons best voor doen :)

    Het is veel werk om te doen naast een gezins- en professioneel leven en bovendien ben ik een matige schrijver. Het is dus momenteel veel van wikipedia gebruiken en aan andere sites refereren, maar gelukkig komt de meeste kracht toch uit de foto zelf en ben ik verheugd dat er inmiddels een aantal zeer ervaren Eruopese astrofotografen bereid zijn om mee te werken aan EAPOD (editen, selectie, controle, website-beheer, archief, etc.).
    We proberen uiteindelijk tot een team van ongeveer 10-15 te komen die het samen gaan doen. Vanaf dat moment zal bijvoorbeeld de kwaliteit van de teksten en de spreiding van de publicaties (zowel geografisch als thema) significant toenemen.

    Tot slot de ID kwestie. Daar is denk ik wel genoeg over gezegd :). Ik wil alleen nogmaals benadrukken dat het slechts bedoeld is voor integere publicatie. Net zoals dat we de foto’s zelf zullen gaan checken. En er zal er bij inzendingen van bekenden uit de gemeenschap (en dat zijn er gelukkig veel, want het is een overzichtelijke en hechte) niet snel moeilijk worden gedaan of om bewijs worden gevraagd.

    Tot slot hoop ik dat we snel kunnen beginnen met de sectie Backyard Astronomer of the Week (en binnenkort ‘of the Day’), waarbij steeds het werk van een beginnende/enigszins gevorderde astrofotograaf wordt gepubliceerd. Dus wie zich geroepen voelt kan zich melden, we zullen niet om je pincode vragen :-)

    #9121
    Groenewold
    Participant

    Ik waardeer het zeer dat je zoveel uitgebreide uitleg geeft en toevoegt aan de discussie, dat geeft mij sowieso al veel meer vertrouwen dat het niet perse ging om de beperking, maar om de popularisering en dit laatste, daar kan niet genoeg van zijn! Ik schoot ook wat snel in een spasme omdat ik vanuit mijzelf nooit in grenzen denk en dan voelt een specifieke Europese POD op het gebied van het algemene karakter van astronomie, wat apart. Maar hebben jullie ook niet gespeeld met het idee een algemene site op te zetten en dan bijv. “de maand van Europa” oid in te stellen? Dan zou je wat meer speelruimte hebben als site. Maar ja, ik ga dan waarschijnlijk voorbij aan de tijd die het sowieso al kost om dat soort zaken te organiseren. :) Erg leuk dat mensen met minder middelen ook een kans krijgen overigens, de hele opzet van de site en de bedoeling erachter vind ik super.

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top