Reply To: EAPOD

Activity Forums (Citizen) Science Sterrenkunde EAPOD Reply To: EAPOD

Verloop
Participant

Ik vind het idee van een POD hartstikke leuk, enige waar veel van de kritiek vandaan komt is het begrensd zijn ervan. En kritiek daarop is natuurlijk prima, zo kom je veel beter te weten wat er een beetje speelt in mensen hun gedachten en kan je daarop inspelen. Ik zie deze discussie niet anders dan andere discussies waar het er ook pittig aan toe kan gaan, dat maakt toch niks uit, speel erop in en dan kan het alleen maar mooier worden.

Het beperken tot Europa (niet de Europese Unie) vloeit voort uit de wens om de Europese prestaties wat extra aandacht te geven naast al het moois van de Amerikanen en de rest van de wereld. Wij zitten bijvoorbeeld veelal in dichtbevolkte gebieden met veel lichtvervuiling en ik vind het oprecht heel knap wat veel Europeanen (van beginner to pro’s) desondanks voor elkaar krijgen.

Het primaire doel blijft echter popularisatie en promotie van astronomie/astrofotografie/wetenschap. En daar speelt beperking geen rol. De bezoekers komen van over de hele wereld omdat astrofoto’s grenzeloos aan- en tot de verbeelding spreken.

Wat betreft de feedback: heel waardevol! Ik heb in de afgelopen 2 dagen veel gehoord waar ik niet direct op gekomen zou zijn, zowel in positieve als in negatieve zin. Ik kreeg al snel een dankbare email van een ESA ExoMars-wetenschapper met goede suggesties, maar werd ook beticht van het nodige. Maar dat laatste vind ik heel begrijpelijk: ik en een kleine groep mensen wisten al precies wat de bedoeling is (integer en verantwoord publiceren) en hoe het eruit gaat zien (Europese publicaties van alle pluimage om het publiek te enthousiasmeren), de rest nog niet.

Ik heb dus al veel zichtbare en onzichtbare aanpassingen gemaakt, gebaseerd op zowel de positieve als de negatieve feedback. Want je hebt helemaal gelijk: uiteindelijk gaat het om de bezoeker van de website. Natuurlijk kijken astrofotografen en astronomen anders tegen de site aan dan het brede publiek en kun je sowieso niet iedereen tevreden maken en houden, maar we gaan daar wel ons best voor doen :)

Het is veel werk om te doen naast een gezins- en professioneel leven en bovendien ben ik een matige schrijver. Het is dus momenteel veel van wikipedia gebruiken en aan andere sites refereren, maar gelukkig komt de meeste kracht toch uit de foto zelf en ben ik verheugd dat er inmiddels een aantal zeer ervaren Eruopese astrofotografen bereid zijn om mee te werken aan EAPOD (editen, selectie, controle, website-beheer, archief, etc.).
We proberen uiteindelijk tot een team van ongeveer 10-15 te komen die het samen gaan doen. Vanaf dat moment zal bijvoorbeeld de kwaliteit van de teksten en de spreiding van de publicaties (zowel geografisch als thema) significant toenemen.

Tot slot de ID kwestie. Daar is denk ik wel genoeg over gezegd :). Ik wil alleen nogmaals benadrukken dat het slechts bedoeld is voor integere publicatie. Net zoals dat we de foto’s zelf zullen gaan checken. En er zal er bij inzendingen van bekenden uit de gemeenschap (en dat zijn er gelukkig veel, want het is een overzichtelijke en hechte) niet snel moeilijk worden gedaan of om bewijs worden gevraagd.

Tot slot hoop ik dat we snel kunnen beginnen met de sectie Backyard Astronomer of the Week (en binnenkort ‘of the Day’), waarbij steeds het werk van een beginnende/enigszins gevorderde astrofotograaf wordt gepubliceerd. Dus wie zich geroepen voelt kan zich melden, we zullen niet om je pincode vragen :-)

Scroll to Top