Reply To: Flat field generator "Aurora" versus "Geooptik"

Activity Forums Astrotechniek Camera’s en Accessoires Flat field generator "Aurora" versus "Geooptik" Reply To: Flat field generator "Aurora" versus "Geooptik"

Haverkamp
Participant

Interessant ;-)

Ik wil jullie wel met een test laten zien dat de kleur van de flat niet uit maakt volgens mij, mits de flat calibratie correct is geimplementeerd. Als iemand een sub heeft met bijpassende verschillende kleuren flats, dan calibreer ik het met mijn programma en dan zul je zien, dat de kleur niet uit maakt en dat de sub dezelfde kleur houdt. Vereisten zijn enkel dat de histogrammen van de kanalen los zijn gekomen van de linkerkant en de histogram pieken zich in het lineaire gedeelte van de sensor bevinden.

Ik heb inmiddels van veel mensen de data gecalibreerd en ik heb dit meermaals vergeleken met resultaten die uit andere programma’s komen. Conclusie voor mij is dat er maar weinig programma’s zijn die een correcte flat implementatie hebben.

@supernov
, mag ik hier 3 plaatjes laten zien van een m31 sub en flat en de gecalibreerde sub?

Een flat heeft als functie om het belichtingsprofiel van een opname glad te trekken ( en stof etc te corrigeren). Bij een kleur opname mag de kleur van een flat dan ook niet uitmaken voor het resultaat. Als de kleur van een gecalibreerde sub duidelijk veranderd t.o.v. de kleur van een ongecalibreerde sub, dan weet je dat de verhouding tussen de kanalen is verpest door de calibratie. De kanalen hebben dan verschillende multipliers gekregen. Dat dit een serieus probleem is, volgt uit de ruis analyses tussen fout gecalibreerde subs en goed gecalibreerde subs. De correct gecalibreerde subs hebben veel minder noise, andersom de fout gecalibreerde subs hebben een noise injectie gekregen…

Scroll to Top