Reply To: Flat field generator "Aurora" versus "Geooptik"

Activity Forums Astrotechniek Camera’s en Accessoires Flat field generator "Aurora" versus "Geooptik" Reply To: Flat field generator "Aurora" versus "Geooptik"

Haverkamp
Participant

Perfect Kees, dan kunnen we dat netjes op tafel krijgen aangaande de kleur van een flat.

Hier zijn nog 2 screenshots van de stack van Vincent (Pixinsight) en de stack uit mijn programma van Vincent’s M31 data.

De stacks zijn genormaliseerd met elkaar voor lokatie en dispersie en de achtergronden zijn geneutralizeerd om weer te geven hoe het met de ruis verhoudingen zit tussen de kleurkanalen.

Vincent (PI):

http://www.bulapedia.nl/images/VincentGroenewold/M31-flatProbleem/ScreenShotStackPI-afterNormalization-BGNeutralization.jpg

Mabula:

http://www.bulapedia.nl/images/VincentGroenewold/M31-flatProbleem/ScreenShotStackMabula-afterNormalization-BGNeutralization.jpg

Onderaan zie je wat statistiek, die is veelzeggend over wat de flatcalibratie in PI doet..

Stack      kanalen       noise                 SNR          Stack         kanalen         noise                 SNR

PI             R             0,00027            9,30          Mabula           R             0,00020            11,50

PI             G             0,00032            7,52          Mabula           G             0,00024            9,05

PI             B              0,00055           5,02          Mabula           B             0,00027             9,46

Bij mijn stack zie je nog dat de R,G,B kanalen in verhouding met elkaar staan qua noise en SNR. Bij PI is de verhouding echt zoek en het blauwe kanaal is echt om zeep geholpen. De noise ligt daar dubbel zo hoog (dus een factor 2 hoger).

(De registratie error die je onder ziet in de screenshots, komt door het feit dat mijn stack is gemaakt met optische distortie correctie. Dit heb ik niet gecorrigeerd in de PI stack voor deze vergelijking, want dat maakt voor deze vergelijking niks uit. Daarom heeft mijn stack een andere vorm, je ziet hieraan dat de F4 newton van Vincent significante optische vervorming heeft, iets wat de meeste snelle spiegel telescopen wel hebben, dus is heel normaal, hoe sneller hoe erger meestal)

Scroll to Top