Activity › Forums › Astrotechniek › Methoden en Technieken › Heeft de kleur van een flat invloed op de flat-calibratie? › Reply To: Heeft de kleur van een flat invloed op de flat-calibratie?
Hoi @chrisvdberge, deze discussie is begonnen op astroforum.nl. Zie:
Unruhe en ik hebben een samenwerkingsverband en hij had een setje data verwerkt in Pixinsight. Ik heb daarna diezelfde data verwerkt in mijn programma. Allereerst valt op dat Pixinsight je data compleet veranderd in het flat calibratie proces. Een groene sub kan opeens knalrood worden en de histogrammen van de gebruikte masterflat heeft dit als oorzaak . De kleurkanalen ten opzichte van elkaar krijgen compleet andere multipliers. In dit draadje laat ik in de openingspost zien, dat je ook flat calibratie kan implementeren die de kleur van de light min of meer hetzelfde houdt, voor en na, flat calibratie. Sterker, in mijn implementatie doet de kleur van je flat er niet toe om dezelfde resultaten te krijgen. Dit is een discussie die op veel fora voert internationaal blijkbaar.
Erger is dat in sommige gevallen de flat calibratie in pixinsight lijkt te werken als een noise injector. De data van Unruhe waren fits files uitgepoept door SGP van een Canon 60D. Voor als nog is er geen verklaring waarom er noise injectie plaats vindt. Deze noise injectie is ook vastgesteld bij @supernov (Vincent Groenewold) en @yves (Yves van den Broek) kan er ook over meepraten. Ik kan je de stack uit Pixinsight en mijn programma laten zien, dan kan je ze zelf vergelijken als je wil?