Reply To: Het raadsel van de schaduw van een haar op de sensor

Activity Forums Astrotechniek Methoden en Technieken Het raadsel van de schaduw van een haar op de sensor Reply To: Het raadsel van de schaduw van een haar op de sensor

Haverkamp
Participant

;-) leuke vraagstelling. Ik denk dat je het antwoord zelf al geeft @keesscherer. De haar is niet in staat om de pixels volledig af te dekken. Er zit natuurlijk ook wat ruimte met filterglass tussen de haar en de daadwerkelijke pixels. Dus de pixels zullen niet volledig afgedekt zijn door iets wat op het sensorglas zit. Pas als er iets tussen het filterglas zit en de sensor zul je zien dat de afdekking richting 100% gaat.

En het licht dat via je kijker op de sensor pixels valt is een bundeling van lichtstralen die uit je hele apertuur (lees triplet objectief plus flattener in jouw geval geloof ik) wordt gegenereerd. Dus het licht wat een bepaalde pixel bereikt kom niet aan met exact 1 hoek ;-), maar met een bundeling van verschillende hoeken. Een lichtstraal die op het midden van je apertuur valt van ster A bereikt je sensor pixel met een andere hoek dan een lichtstraal van ster A die aankomt op de rand van je apertuur ;-) Dat speelt ook mee in deze denk ik.

Scroll to Top