12P/Pons-Brooks op 30 maart 2024 rond 19:53UTC

Activity Forums Astrofotografie Zonnestelsel Kometen 12P/Pons-Brooks op 30 maart 2024 rond 19:53UTC

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • Author
    InFINNityDeck
    Participant

Vrijwel precies een week ma mijn vorige opname van de komeet 12P/Pons-Brooks was er gisteravond weer een korte gelegenheid deze te fotograferen. Zo rond kwart over acht begon de hemel op te klaren en waren Jupiter en de meest heldere sterren te zien. De komeet bevond zich op dat moment net iets ten noorden van Hamal, de helderste ster (magnitude 2) van het sterrenbeeld Ram (de helderste ster in de foto).

Een half uurtje later was de dunne bewolking dan echt vertrokken en kon de opname beginnen. Net als vorige keer voor de zekerheid met 20 subs van 15 seconden per kanaal in RGB begonnen, met de bedoeling daarna 60 subs van 15s luminance te schieten. Uiteraard mocht dat weer niet lukken: net toen de opnames met het blauw filter begonnen, begon er zich mist te vormen. Nu zit ik gelukkig ruim 7 meter boven maaiveld, dus ik had er niet meteen last van. Maar toen het luminance filter aan bod kwam, werd al snel duidelijk dat de mist boven InFINNity Deck uit kwam. Tot overmaat van ramp had ik vergeten mijn sequence te resetten, dus na de 15e sub besloot NINA dat het welletjes was (ik had de eerste keer 45 luminance subs geschoten) en werd de montering geparkeerd.

Verwerking net als de afgelopen keer: stack op de sterren (plaat 1), daar een kopie van gemaakt en de sterren verwijderd (plaat 2). Dan een stack op de komeet en daar de sterren uit verwijderd (plaat 3) en uit de stack van het blauw filter de sterren verwijderd (plaat 4). Deze vier platen eerst door Topaz AI gehaald om te voorkomen dat er bij het combineren artefacten op gaan treden. Vervolgens plaat 2 van plaat 1 afgetrokken en daar plaat 3 als screen-layer bij opgeteld. Tot slot plaat 4 daar overheen gelegd en op luminance gezet. De vier platen samengevoegd en in APP door het light pollution filter gehaald. Tot slot wat aan de curven getrokken, verzadiging wat opgeschroefd en nogmaals door Topaz gehaald.

Opname met de SkyWatcher Esprit 80ED, ZWO EFW met ZWO RGB filters en ZWO ASI1600MM Pro Cool. Alles met unguided tracking op de komeet op de 10Micron GM3000HPS.

De volledige plaat staat op mijn server.

Nicolàs

https://www.dehilster.info/astronomy

In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

Bakx
    Participant

Toch nog de staart er mooi op gekregen.

InFINNityDeck
    Participant

Inderdaad Arie, mede te danken aan het rustige weer. Bij de vorige opname ging de opstelling flink te keer en zal APP een groot deel van de opnames afgekeurd hebben vanwege de stervorm (zeg maar rustig banaanvorm ervan). Gisteren was het echter vrijwel windstil en stond de set-up mooi rustig te draaien, voor wat ik zag waren er geen slechte opnames.

Evengoed was de data wat beperkt, ik had graag die luminance willen schieten om nog meer detail te krijgen en wellicht een nog langere staart (al loopt ie nu al door tot de rand). Vandaag zit het er niet in. Zojuist zijn we hier bijna weggespoeld en nu is het weliswaar droog, maar volledig bewolkt.

Wie weet morgen nog een kans…

Nicolàs

https://www.dehilster.info/astronomy

In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top