2I Interstellar C/2019q4 Borisov

Activity Forums Astrofotografie Zonnestelsel Kometen 2I Interstellar C/2019q4 Borisov

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • Author
    Posts
  • #22465
    KeesScherer
    Participant

    2I oftewel C2019q4 Borisov is het 2e Interstellaire object (na Oumuamua ). in de nacht van 25 op 26 oktober had ik de kans om een poging te doen om de komeet vast te leggen tussen 04:30 en 06:30, beginnend laag in het oosten op zo’n 20 graden en eindigend comfortabel hoog vlak voor einde astronomische duisternis op ruim 40 graden. Dankzij de duidelijke informatie op The Sky Live was het vage vlekje te identificeren….. Dit is een enkele opname van 300 seconden samen met de kaart van TheSkyLive (screenprint gemaakt op het moment van de opname) , ik heb 18×300 seconden en 9×60 seconden die nog moeten worden verwerkt.

    #24667
    KeesScherer
    Participant

    eso2106nl — Onderzoekspersbericht 30-maart 2021
    Eerste interstellaire komeet is mogelijk de meest ongerepte die ooit is gevonden.

    2I/Borisov zou wel eens de eerste echt maagdelijke komeet kunnen zijn die ooit is waargenomen’,

     

    #24669
    InFINNityDeck
    Participant

    Zo, dat is een laat antwoord op je eigen post.. ;-)

    Interessante foto wel, vraag me af wat voor filters ze in hun filterwiel gebruiken. Duidelijk herkenbaar zijn R, G, en B, maar er zit ook een donkerrood in (H-alpha?) en drie keer oranje (lum?), waarvan de middelste korter is dan de twee andere. Samen dus L, H-alpha, R, L (kort), G, B, L, maar waarom?

    Stellarium geeft aan dat hij voor ons helaas niet zichtbaar wordt.

    Nicolàs

    https://www.dehilster.info/astronomy

    In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top