Aantal heldere nachten 2023

Activity Forums Astrofotografie Deepsky Aantal heldere nachten 2023

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • Author
    InFINNityDeck
    Participant

In opvolging van een dergelijk topic over het aantal heldere nachten in 2022, hierbij de nieuwste grafiek, nu dus over het jaar 2023 (zie eerste grafiek). Het resultaat is bedroevend te noemen. In de periode voor het ‘zomerreces’ had ik door werkzaamheden 4 heldere nachten gemist en tijdens de zomermaanden (periode circa 20 mei – 20 juli) waren er nog heel wat, maar niet interessant voor deep-sky fotografie vanwege het beperkt aantal uren dat dan per nacht data verzameld kan worden. Onder een heldere nacht versta ik overigens een nacht waarin het observatorium open kan blijven staan omdat er geen (significante hoeveelheid) bewolking en/of regen voorspeld is.

Ook het aantal dagen waarop ik zonnevlekwaarnemingen gedaan heb, zie tweede grafiek, is dit najaar minder dan in najaar 2022 met december als dieptepunt. Vanaf 5 november 2021 tot 20 februari 2022 was de montering voor onderhoud naar Italië, hetgeen de oorzaak van het minimum in die periode is. Om die reden heb ik dat stuk lichter gemaakt.

Nicolàs

https://www.dehilster.info/astronomy

In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

Frank_Teunissen
    Participant

Tsja, wat zal ik zeggen. Het is bar en boos in 2023. In september bleek het wel redelijk goed te zijn. Zat toen in Zuid Afrika…

In ieder geval een goed 2024! Ook voor de astronomie!

van Overzee
    Participant

2023 was helaas niet zo’n erg best jaar, maar 14 deep sky nachten.

Wel natuurlijk in overweging nemend, dat ik geen vaste opstelling heb.

• This reply was modified 1 month, 3 weeks ago by van Overzee.
    Schuurman
    Participant

En toch vind ik 2023 nog niet eens zo’n slecht jaar. Ik heb 12 opnames weten af te ronden met in totaal ruim 177 uur belichting (gem 15 uur per opname, range 9 – 33 uur). En ja ik heb wel data gesprokkeld tijdens de grijze nachten en gedurende de laatste 3 druilerige maanden van het jaar.

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top