All-Sky cam opnamen, meteoorspoorsnelheidsbepaling?

Activity Forums Astrotechniek Methoden en Technieken All-Sky cam opnamen, meteoorspoorsnelheidsbepaling?

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • Author
    KeesScherer
    Participant

Dit zijn 2 opnamen van een heldere meteoor gemaakt in de nacht van 27 op 28 Juli,2019. Toevallig staat het begin van het spoor op 1 opname (03:34:57) en het eind op de opname daarna (03:35:32). De belichtingstijd is 35 seconden, de camera een ZWO ASI 290MC met 2.9 micron pixels en de lens is een 150 graden lens met een 2.1mm brandpuntsafstand. Dit systeem heeft een afbeeldingsmaatstaf van 285 boogseconden per pixel. Door de 2 opnamen over elkaar te leggen (zie de 300% weergave) is de onderbreking in het spoor op te meten en ik kom uit op 4631 boogseconden, ruim 1 graad. Daarmee is de onderbrekingslengte bekend, maar nog niet de exacte tijd tussen de 2 opnamen die nodig is om de hoeksnelheid te berekenen. Volgens de tijdstempels is die tijd 0 seconden, ik zou de downloadsnelheid van b.v. 1000 van die opnamen via USB2 op een Raspberry pi 3 moeten meten om een betere inschatting te maken. Maar misschien is er een betere/slimmere methode?

InFINNityDeck
    Participant

Hoi Kees, je kan dat tijdsgat tussen twee opnames wellicht meten met een proefopstelling: maak een ronde schijf (fietswiel?) met daarop een lampje (dat is het makkelijke deel), laat die ronde schijf met een bekende snelheid ronddraaien (dat wordt de uitdaging) en beweeg hem langzaam door het beeld (wederom een makkie), zodat er een spiraal op het beeld gevormd wordt. De spiraal zal, net als het spoor van de meteoor, onderbroken worden, maar omdat je weet hoe snel de schijf draait, weet je wat de onderbrekingstijd is. De beweging van de schijf door het beeld zal overigens iets invloed hebben op de uitkomst. Ik denk dat het mede daarom wel zaak is de proef meerdere keren te herhalen om op die manier goed inzicht te krijgen in de herhaalbaarheid ervan.

Nicolàs

https://www.dehilster.info/astronomy

In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

KeesScherer
    Participant

Ik heb het even als volgt aangepakt. Een folder van 830 all sky opnamen op een usb stick gezet en gekopieerd naar een raspberry pi 3 b+, zelfde type micro sd kaart als in de all sky setup (die in een afgesloten behuizing zit dus ik kan alleen een vergelijkbare setup gebruiken). Hieruit komt een kopieertijd van 0.04 sec per opname. Dan weet ik alleen niet de afstand tot de meteoor, maar wanneer ik uitga van een afstand van 70 km en ik gebruik deze handige calculator dan kom ik uit op 1.5 km in 0.04 seconde=25 km/seconde. (Snelheden liggen tussen 11 en 72 km/sec.) Leuk om de rekensom te maken, maar er zit wat veel rek in de aanname van afstand en bewegingshoek natuurlijk. Er is 1 ding zeker, het is een meteoor.

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top