AllSky cam Marc

Activity Forums Astrotechniek Camera’s en Accessoires AllSky cam Marc

Tagged: 

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • Author
    Posts
  • #21627
    Theunissen
    Participant

    Geïnspireerd door het onvolprezen artikel van Kees (een van de velen):

    Doe het zelf project: Draadloze AllSky camera met Raspberry Pi

    ben ik een een aantal weken geleden begonnen met de bouw van mijn AllSky cam.

    I.p.v. een Pi3b of 3b+ gebruik ik de recent verschenen Pi4 (2GB) versie. Een aantal voordelen zijn los van 1GB meer werkgeheugen (niet echt benodigd) t.o.v. zijn voorgangers twee USB3 poorten en een aanzienlijk hogere bedrijfstemperatuur. Vooral laatst genoemde kan voor een AllSky cam zomaar een voordeel in de winter (vorst) en qua condens opleveren (maar wellicht meer hotpixels). Voorts maken ZWO camera’s ook graag gebruik van USB3 poorten.

    De AllSky software op Github is inmiddels geüpdate voor de PI4.

    Ik heb op basis van de Instructable link zoals in het artikel van Kees deze afgeleide build gevonden:

    https://www.instructables.com/member/das.shark/

    waarin gebruik wordt gemaakt van een 3d print frame voor de PI en een ZWO ASI camera, in mijn geval ook een 290MC. Een vriend heeft deze voor mij vervaardigd.


    @wimengels
    vroeg in reactie op een topic van @musquetier wat eronder de ZWO camera zit (zie afbeelding 3).

    Ik heb in deze build een Google Coral (Edge USB Accelerator) toegevoegd. Deze stick kan een “machine learning inferencing” model draaien. Ik heb gisteren een Proof of Concept modelletje gebouwd waarin een image tegen het model wordt gehouden en wolken en/of meteorieten worden herkend (uitgedrukt in percentages, zie afb. 2). Kort door de bocht … object herkenning. Een leuke introductie:

    Build a Teachable Machine with Coral’s USB Accelerator

    Ik ben voornemens een uitgebreid model te bouwen (en ben de data hiervoor aan het verzamelen) waardoor de AllSky cam autonoom en “on the fly” kan herkennen wat hij waarneemt. Denk aan meteorieten, boliden, vliegtuigen, wolken, etc. De redenen om dit doen: het is interessant en een mooie introductie in het ML/AI gebied, het biedt allerlei interface/notificatie mogelijkheden en feitelijk … omdat het kan!

    Overigens heb ik inmiddels ook ontdekt wat de IR verlichting van een security cam doet :-) … flood light in het IR gebied, zie de 4de afbeelding.

    Ik heb nog geen definitieve waterdichte behuizing, ik zal de komende tijd gebruiken voor wat data verzameling en scripten van de software en zoeken van een goede behuizing.

    Wordt vervolgd!

    Het image zoals gebruikt om het PoC model te testen is copyright © Victor van Wulfen.

    #21653
    Theunissen
    Participant

    De 1ste timelapse. Met een ISS overgang een en aparte stervormige licht “flits” ? onder Vega om 1:45.

    #21657
    Frank_Teunissen
    Participant

    Mooie time-lapse Marc. Flits mogelijk Iridium flare? mvg

    #21662
    Groenewold
    Participant

    Zo, best veel licht aan in huis ‘s nachts. :) Mooie setup zeg!

    #21666
    Theunissen
    Participant

    Mooie time-lapse Marc. Flits mogelijk Iridium flare? mvg

    Dat was eigenlijk ook mijn eerste gedachte maar niet volgens Heavens Above. Altijd leuk om dingetjes “te zien” :-)

    #21728
    Theunissen
    Participant

    De  PoC (proof of concept) op het droge is wat mij betreft geslaagd.

    In het demo videootje kopieer ik even een aantal images met de hand naar de betreffende image folder op de Raspberry Pi4 om het script zijn werk te laten doen.

    Ik heb via de Google Auto ML Interface een model getraind met 100 ISS, vliegtuig en Melkweg images (300 in totaal). Vandaag heb ik een Python scriptje in elkaar gedraaid die:

    1. de upload folder van ASI290MC in de gaten houdt voor nieuwe images;

    2. indien nieuw bestand dit image classificeert.

    Vanaf nu is van alles mogelijk, ik kan er voor kiezen om log bestanden aan te laten maken, images met een hoge ISS score (of welk object dan ook indien getraind) naar een aparte folder te kopiëren (idee @KeesScherer) etc.

    In feite is het doel bereikt, autonome objectherkenning door de camera (het systeem) en is de rest een kwestie van verder verfijnen.

    #23355
    Theunissen
    Participant

    Bijna een jaar later … :-).

    De software draait. AllSky heb ik aangepast en previewed nu images met objectherkennings boxen (screenshots) volgen. De Pi4 is sinds eergisteren te booten via een USB3 mass storage device. Dit was voor mij van belang aangezien de SD kaart letterlijk niet meer paste in de waterdichte enclosure. Aan de onderkant zal ik nog een aluminium of rvs plaatjes monteren voor warmte overdracht.

    #23374
    Theunissen
    Participant

    En de PoC in het veld is geslaagd! Het eerste object is herkend, het tweede object in het rode kader nog niet. Een kwestie van data verzamelen en het objectherkennings model verder trainen.

    #23376
    Musquetier
    Participant

    Interessante software gebruk je, zeker icm die AI module! Ik wil wel eens proberen of ik beide ook met die nieuwe RPi HQ camera aan het werk kan krijgen… Ik krijg vandaag een tweede camera sensor binnen en ik heb er een leuk lensje (Arecont Vision CS-Mount 1.55mm Fixed Focal Megapixel Lens) bij besteld om hiermee een AllSkyCam mee te maken…

    Wat is die sensor in jouw foto’s die er aan één van de twee kanten eruit steekt en direct op de GPIO header zit?

    #23381
    KeesScherer
    Participant

    Fantastisch Marc! Ik ben benieuwd naar de objecten die je zo kan identificeren. Afgelopen nacht had ik dit moeilijke geval op 2 opnamen staan, zie screenprints van de hoek van het camerabeeld. Elke opname is 45 seconden dus het moet iets net gedurende de overlap zijn geweest als een satellietflare. Meteoor zou ook kunnen.

    #23383
    Theunissen
    Participant

    Fantastisch Marc! Ik ben benieuwd naar de objecten die je zo kan identificeren. Afgelopen nacht had ik dit moeilijke geval op 2 opnamen staan, zie screenprints van de hoek van het camerabeeld. Elke opname is 45 seconden dus het moet iets net gedurende de overlap zijn geweest als een satellietflare. Meteoor zou ook kunnen.

    Dank Kees! Een meteoor zou wel erg toevallig zijn (gezien de belichtingstijd van 45s). Ik zie dat je van 35s naar 45s bent gegaan, heb je zichtbaar meer detail ipv veel meer ruis?

    #23385
    Theunissen
    Participant

    krijg vandaag een tweede camera sensor binnen en ik heb er een leuk lensje (Arecont Vision CS-Mount 1.55mm Fixed Focal Megapixel Lens) bij besteld om hiermee een AllSkyCam mee te maken…

    De lens is volgens mij hetzelfde als de mijne, alleen bekend onder de naam: https://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/language/en/info/p8513_180–Fish-Eye-Objective-for-Starlight-Xpress-OCULUS.html

    #23388
    KeesScherer
    Participant

    Dank Kees! Een meteoor zou wel erg toevallig zijn (gezien de belichtingstijd van 45s). Ik zie dat je van 35s naar 45s bent gegaan, heb je zichtbaar meer detail ipv veel meer ruis?

    Klopt, met 45s heb ik nog redelijke sterpuntjes, betere melkweg, geen zichtbare ruis en natuurlijk minder beelden.

    #23389
    Theunissen
    Participant

    Wat is die sensor in jouw foto’s die er aan één van de twee kanten eruit steekt en direct op de GPIO header zit?

    Dat is een RTC (realtimeclock) … zo ben ik niet afhankelijk van internet voor de inbedrijfsname van de allskycam.

    #23748
    Theunissen
    Participant
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top