Asteroide jacht met maximum signaal stacks.

Activity Forums Astrofotografie Zonnestelsel Asteroide jacht met maximum signaal stacks.

Tagged: 

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • Author
    Posts
  • #10461
    KeesScherer
    Participant

    Data uit 5 nachten (24,25,26,27,28/12-2016) gemaakt in dezelfde tijdvensters (21:00-00:00) rond 9 graden declinatie is een mooie basis voor een Asteroidenjacht. Op dit detailstuk zijn dan al 6 asteroiden te vinden, als keurige series streepjes. (Afgezien van de vliegtuigsporen en satellieten). Nu weet ik precies de tijdstippen van alle opnamen en de coordinaten zodat ik zou moeten kunnen achterhalen welke asteroiden zijn vastgelegd.  (Dit is een stack met maximum setting i.p.v. b.v. median-sigma-clipping)

    Sara Wager heeft op haar site tips en methoden staan waar ik verder mee ga. De informatie van The Minor Planet Center wordt hierbij gebruikt. Ik heb de database met baanelementen van ruim 700.000 asteroiden ingeladen in CdC (Cartes du Ciel). Stellarium loopt vast op deze informatie.

    #10464
    Theunissen
    Participant

    Interessant Kees, vanmiddag eens even inlezen. Wat is trouwens dat object vlak linksonder de linkse lijn?

    #10465
    KeesScherer
    Participant

    Update 1:

    De helderste asteroide  die zo mooi parallel met de dec as beweegt is 2530 Shipka met een diameter van 12km in een baan in de hoofdgordel op 3 AE. Ontdekt op 9 juli 1978. (Moeilijk voor te stellen, het licht weerkaatst door een rotsblok met 12km diameter duidelijk zien op 300 miljoen km afstand)

    Daaronder en precies parallel aan Shipka is de zwakkere 18674 1998 FG69 met mag 17.3.

    #10466
    KeesScherer
    Participant

    Interessant Kees, vanmiddag eens even inlezen. Wat is trouwens dat object vlak linksonder de linkse lijn?

    Dat zijn knipperlichten van het vliegtuig, je ziet deze op regelmatige afstand langs die lijn terugkomen zoals hier vlak bij de raspberry nebula en Asteroide 18872 Tammann :-)

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top