Aurora Borealis op 10 mei 2024

Activity Forums Astrofotografie Atmosfeer Aurora Borealis Aurora Borealis op 10 mei 2024

Viewing 1 post (of 1 total)
  • Author
    InFINNityDeck
    Participant

Naar aanleiding van het G5 event van afgelopen nacht heb ik dit subforum aangemaakt onder Astrofotografie/Atmosfeer.

Op 10 mei 2024 was een flinke Coronal Mass Ejection (CME) verantwoordelijk voor een G5 event, iets dat al in 20 jaar niet meer gebeurt was. Het resultaat was spectaculair: noorderlicht tot in Florida aan toe! In Castricum hebben we ruimschoots mee kunnen genieten, het noorderlicht was zelfs ten zuiden van de zenith nog zichtbaar met rood in de zenith en in het oosten en westen en groen richting het noorden.

Opnames gemaakt met ZWO ASI290MC en de standaard ZWO fish-eye lens. Helaas zit er geen UV/IR-cut filter in de camera en was mijn mounted 1.25″ versie te klein om voor de lens te monteren. Hierdoor zijn de kleuren niet geweldig, maar niettemin is het indrukwekkende schouwspel goed te zien.

FireCapture werd gebruikt voor de opname, waarbij darks en, in PreProcessing, een stapeling van 3 beeldjes voor ruisonderdrukking werden toegepast.

De eerste opname is vanaf 22:09:35 tot en met 22:23:31UTC, de tweede vanaf 22:23:50 tot en met 22:39:21UTC. Bij de eerste opname stond de camera gericht op het noordwesten bij een hoogte van 45 graden, bij de tweede opname kee de camera naar de zenith waarbij het noorden richting beneden is.

De video’s staan op mijn YouTube kanaal:

Nicolàs

https://www.dehilster.info/astronomy

In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

Viewing 1 post (of 1 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top