Activity › Forums › (Citizen) Science › Meteorologie › Aurora Borealis
Tagged: Aurora Borealis
- This topic has 15 replies, 6 voices, and was last updated 6 years, 10 months ago by
van Overzee.
-
AuthorPosts
-
January 28, 2017 at 22:55 #11528
van Overzee
ParticipantDagen te voren had ik naar Meteoblue en Clearoutside gekeken, het weer voorspelde niet veel goeds. Veel bewolking en sneeuw, Spaceweather.com gaf enige hoop 2 nieuwe zonnevlekken. Zou het wel gaan lukken. Het noorderlicht is er altijd, maar de bewolking was mijn grootste zorg.
Op 19 januari was het zo ver, het vliegtuig vertrok van Schiphol naar Tromso.
Een tussenstop in Oslo en daarna verder naar Tromso, ca 70 gr NB.
Ik zat bij het raampje en had een schitterend uitzicht op Castor en Pollux en Orion.
Ongeveer een halfuur vliegen van Tromso, kregen we een mededeling uit de cockpit, dat het vliegveld was gesloten vanwege een sneeuwstorm. We moesten terug vliegen naar Trondheim en brandstof laden. Na 1.5 uur wachten steeg het vliegtuig weer op.
De landing op het vliegtuig van Tromso was geen pretje. Het vliegtuig waggelde naar beneden en we landen op een soort ijsbaan. Al met al kwamen we ca 6 uur later in ons hotel in Tromso aan.Trouwens de Noren zijn heel aardige mensen heel relaxed en niet zo gestresst als in Nederland.
Na een verblijf van 1 dag gingen we naar Finnsnes, na aankomst van de boot naar Mefjordvaer, ongeveer nog een uur rijden door de sneeuw.De volgende dag een Orca- Walvissafari. Een schitterende bootreis met twee grote Orca groepen en 2 walvissen, veel foto’s gemaakt.
Ondertussen gaf Meteoblue een verrassende voorspelling maandagavond 23 januari een strak heldere hemel.
Toen we in het busje stapte zagen we al 2 horizontale banden van noorderlicht. De Kp was slecht 2, maar dit gaf toch een ongelofelijk spektakel. Het voordeel is , dat er altijd noorderlicht in deze omgeving is, mits onbewolkt natuurlijk.
Totaal zijn we op 2 lokaties geweest, oeff wat een ervaring, zo iets had ik nog nooit gezien. Het noorderlicht in Schotland(Edinburgh) was maar een zwakke afspiegeling.
Horizontaal noorderlicht en stijgende kolommen:
Met mijn 28 mm lens heb ik geprobeerd om het vast te leggen.
Foto’s van ISO 1600 meestal 5 seconden en ISO 800 10 seconden alles F3,5 op foto statief.Na ca 2,5 uur zijn we voldaan weer terug gereden naar Mefjordvaer.
Al met al een ervaring die ik zeer kan aanbevelen.
Achteraf terug gekeken, is het uiterste noorden van Finland een betere lokatie, de kans op onbewolkte luchten is daar veel groter.
January 28, 2017 at 22:56 #11530KeesScherer
ParticipantFantastische ervaring moet dat geweest zijn! En mooie opnamen ook!
January 28, 2017 at 22:58 #11532Theunissen
ParticipantWerkelijk prachtige opnames, en een mooie reisomschrijving (behalve de landing dan). De reflectie in het water is spectaculair en van adembenemende schoonheid!
January 28, 2017 at 23:10 #11535Haverkamp
ParticipantWauw, fantastisch, wat een gave ervaring zal dat geweest zijn ;-)
Mooie beschrijving van je ervaring en mooie foto’s inderdaad. Ook mooi dat je een paar orca’s en walvissen erbij kreeg…
January 28, 2017 at 23:15 #11536Theunissen
ParticipantDe volgende dag een Orca- Walvissafari. Een schitterende bootreis met twee grote Orca groepen en 2 walvissen, veel foto’s gemaakt. Ondertussen gaf Meteoblue een verrassende voorspelling maandagavond 23 januari een strak heldere hemel.
Ik heb er overigens geen probleem mee als je deze foto’s hier upload :-) …
January 28, 2017 at 23:40 #11537van Overzee
ParticipantHa Marc,
Heb het geprobeerd, maar het lukte niet met de foto’s.
Bij de volgende post zal ik het weer proberen.
Groet,
Hans
January 28, 2017 at 23:50 #11538Groenewold
ParticipantWauw Hans, prachtig! Dit staat nog op mijn bucket-list. :)
January 29, 2017 at 00:03 #11540Theunissen
ParticipantHeb het geprobeerd, maar het lukte niet met de foto’s.
Per keer kun je maximaal 4 foto’s uploaden, ook in dit berichtje/reactie welke ik nu schrijf kan ik er 4 uploaden.
January 29, 2017 at 00:05 #11542van Overzee
ParticipantJanuary 29, 2017 at 11:49 #11549Musquetier
ParticipantDie foto’s zijn werkelijk adembenemend, hoe was het visueel?
January 29, 2017 at 14:16 #11551Theunissen
ParticipantBij de volgende post zal ik het weer proberen.
Ik bedoelde overigens de Orca/Walvis foto’s :-)
January 29, 2017 at 20:55 #11579van Overzee
ParticipantAan de horizon was veel groen te zien en tot aan het zenit stonden voornamelijk grijze pilaren. De intensiteit was niet zo hoog Kp 1-2. Met een fototoestel wordt het natuurlijk veel groener. Het geheel zag er zeer spookachtig uit. Alleen de zuidelijke horizon was zonder strooilicht. Astrofotografie lijkt mij niet zo een succes in Noorwegen.
January 29, 2017 at 20:58 #11580van Overzee
ParticipantJanuary 29, 2017 at 21:05 #11597Theunissen
ParticipantHet is natuurlijk off topic, maar hier wat foto’s van de orca’s
Zoals gezegd, geen probleem. En dank voor het delen, prachtige foto’s, alweer. Wanneer ga je weer???
January 29, 2017 at 21:09 #11602van Overzee
Participant -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.