Automatisch targets resetten in NINA

Activity Forums Astrosoftware N.I.N.A. Automatisch targets resetten in NINA

Viewing 2 posts - 1 through 2 (of 2 total)
  • Author
    InFINNityDeck
    Participant

Gisteravond was het weer helder, dus aan de bak! Afgelopen week hadden we in de nachten van 18, 19 en 20 april ook al prachtig weer, maar die dagen was ik op Terschelling les aan het geven en niet in staat het observatorium op te starten (toch een keer de luiken automatiseren). Ik had nog een smalband-target open staan waar ik al 12 uur data op had, maar nog ten minste 12 uur bij moest. Blij dus dat ik weer aan de bak kon en zes uur opnametijd aangemaakt. Dat deed ik door de Sequence weer te laden en het aantal te schieten subs aan te passen. Nu moest ik ook nog even weg, dus op tijd de Sequence gestart. Die ging vervolgens camera koelen, focussen, naar het target slewen en centreren. De koepel volgde netjes en de Sequence ging vervolgens in slaapstand totdat de Zon een hoogte van -11° bereikt zou hebben. Aangezien alles werkte, ben ik weggegaan om er vervolgens vanochtend achter te komen dat ik exact nul subs geschoten had.

Wat ging hier nu mis? Bij het laden van het oude Sequence (json) bestand, stond daarin het aantal subs van de vorige keer:

In de groene ellipsen zijn de vorige instellingen en voortgang te zien, alle Smart Exposures waren gereed en ‘s ochtends heb ik het target opgeslagen. Bij het openen via de [Load complete sequence from JSON-file]-knop werd dus ook de voortgang weer geladen. De onderste Smart Exposure heb ik hier aangepast zodat nu slechts 20 opnames gemaakt zullen worden. De progress staat echter nog op 32 (van 20 nu) en dus zal NINA denken dat dit target klaar is. Nu is de Progress eenvoudig te resetten via een knop bovenin de Advanced Sequencer, maar dat was ik gisteravond even vergeten. Ik had voor het target waarmee ik bezig was alle Smart Exposures aangepast, maar niet gereset. Dus toen de Zon laag genoeg stond werd er nogmaals scherp gesteld, maar was er vervolgens niets meer te doen. NINA deed dus netjes de kijkers en koepel parkeren en klaar was ie…

Dit aangekaart op NINA’s Discord Server en gevraagd wat hieraan te doen is. De oplossing is er al en goed geïmplementeerd (maar was mij onbekend). In plaats van een bestaande JSON file wederom te openen, is het beter direct na aanmaken het target op te slaan in de target-list:

Daartoe klikken we op de ronde knop bij de target instructies en wordt het huidige target, inclusief alle instellingen en triggers, netjes in de target-list opgenomen. De volgende keer dat NINA gestart wordt en de Advanced Sequencer wordt gestart, krijgen we het bekende lege scherm met rechts de target-list. Het gewenste target kan nu eenvoudig naar links gesleept worden:

Op deze manier herstellen we de volledige sequence, maar dan zonder de voortgang van vorige keer, zoals hier te zien is:

De voortgang staat nu netjes op nul en dus zal de sequence wel tot subs leiden (als er niets anders fout gaat tenminste).

Een target uit de target-list verwijderen is eenvoudig (als je het weet), het is een kwestie van het target aanklikken en helemaal naar beneden naar de prullenbak slepen:

Afijn, weer wat geleerd, nu nog hopen dat er voor medio mei (dan wordt het zo langzamerhand te licht voor lange sessies) nog wat heldere nachten komen…

Nicolàs

https://www.dehilster.info/astronomy

In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

Bakx
    Participant

Schitterend verhaal !

Komt me zooo bekend voor.  :-)

Viewing 2 posts - 1 through 2 (of 2 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top