Activity › Forums › Astrofotografie › Deepsky › B 33 NGC 2024 IC 434
- This topic has 4 replies, 3 voices, and was last updated 4 years, 1 month ago by
Musquetier.
-
AuthorPosts
-
March 19, 2022 at 23:06 #26558
VerheijenParticipantTalrijke deep sky opnamen zijn er gemaakt in de eerste helft van Maart 2022 . Hier laat ik er een van zien. Het is de Paarkop nevel of wel B 33 met de nevel NGC 2024 en IC 434. Gemaakt met de FSQ 106 mm op F 5 en de camera was de STT 8300 M met een H alfa filter van 7 Nm en er werd gevolgd met de volg chip van de camera. De belichtingstijd was 6 opnamen van elk 8 minuten. Bewerkt in DSS en Maxim DL 5 en PS 5.1 De halo’s zijn duidelijk te zien, maar ik vind het wel mooi. Sommigen willen dit liever niet. Het ligt misschien aan het filter maar ik lees dat meer forum leden dit verschijnsel liever weg hebben. De opname vind ik geslaagd en in kleur heb ik ook een versie maar die staat op een andere PC. Ik hoop dat jullie de opname mooi vinden. Bedankt voor het kijken. DE opname dateert van 2 maart 2022.
March 20, 2022 at 09:06 #26559
MusquetierParticipantIk vind de halo’s toch wel storend, verder een erg mooie opname en prima bewerkt!
March 25, 2022 at 21:32 #26566
VerheijenParticipantDat komt door de filters van Baader en het was wat nevelig. Dan krijg je gauw artefacten bij de sterren. In mijn Boren Simon heb ik er geen last van daar ik niet met nevelig Weer werkt en zeker niet met F 2,8 dan krijg je anders met nevelig Weer rare effecten. Ook bij de filters van Astrodon hetzelfde. Alleen met filters van Astronomik hebben dat niet. Het probleem met deze filters zijn dat ze maar 1 mm dik zijn en ongeschikt voor RGB opnamen. Gerd Neumann van Astronomik gaf mij een tip: de RGB filters laten te veel storend licht door omdat deze te dun zijn. Hij plaatste een CLS filter voor de camera van Hutech en weg was het probleem. Misschien hebben de andere forum leden die ook RGB filters hebben van Astronomik baat bij deze oplossing.
March 28, 2022 at 21:13 #26583
Frank_TeunissenParticipantHallo Hans,
Waarom presenteer je de foto ondersteboven? Ook vind ik de sterren iets te over-gestretched. Teveel aan de schuifjes in DSS getrokken?
Die halo’s zie je veel vaker. Ook bij mijn opnamen. Zou mij daar niet over in zitten. Verder prima toch?
March 29, 2022 at 07:51 #26586
MusquetierParticipantGrappig wat onze hersens doen als we iets herkenbaars in de ruimte zien, in de ruimte is er immers geen onderste boven…
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.