Bliksem beveiliging voor electronische apparatuur.

Activity Forums Astrotechniek Automatisering Bliksem beveiliging voor electronische apparatuur.

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • Author
    Posts
  • #9258
    KeesScherer
    Participant

    Bij een vaste opstelling komt het gevaar van blikseminslag (binnen een straal van b.v. 5 km) om de hoek kijken. En wanneer je daar meer over gaat lezen wordt het steeds minder rooskleurig want de mooie UPS met “Surge protection” zou dan bij lange na niet voldoende zijn. Standaard UPS systemen  bieden een bescherming van 300-600 Joules, terwijl 2000 Joules aanbevolen wordt. Ook lange netwerkkabels, zelfs ondergronds zijn prachtige antennes voor de magnetische velden van een nabije blikseminslag. Mijn huidige aanpak is om bij verwachting van onweer alle stekkers van electrische apparatuur eruit te trekken, ook van de lange netwerkkabel. Wie heeft er nog tips?

    #9259
    Musquetier
    Participant

    Goede verzekering?

    #9260
    Groenewold
    Participant

    Mmmmmm, interessant probleem. Stekkers eruit halen is een optie, maar je kan het nooit helemaal voorspellen. Misschien een plek in de buurt creeren met meer aantrekkingskracht? En afleiders op de koepel, welke wellicht bovengronds naar de achterkant van het verhoogde stuk grond, naar beneden gaan in de grond eronder? Bijv. middels een constructie welke onder het verhoogde stuk grond begint en net boven de koepel uitkomt.

    #9263
    KeesScherer
    Participant

    Bliksemafleiders lossen het probleem van het opgewekte magnetische veld niet op. Het is een draaiende koepel, dus iets er bovenop met een dikke koperen leiding…… Maar het gevaar zit meer in indirecte schade door inslag in de omgeving. Dit soort units voor lange ethernet kabels spreken mij wel aan. Ik lees op CN dat fiber optic cable wordt aangeraden i.p.v. Cat 5e of Cat 6 i.v.m. “ground strikes”.

    #9264
    Theunissen
    Participant

    Nu weet ik toevallig :-) iets van fiberoptics af. Maar qua eenvoud wint een gewoon Catkabel Lan het toch.

    #9265
    Groenewold
    Participant

    Ah, nu begrijp ik het echte probleem. Ik zat overigens niet aan een vastzittende afleider te denken, maar aan een constructie ala Nasa naast raketten zet. :) Wat magnetische velden betreft.. een enorme electrische spoel in de tuin zetten? Of nee, die heeft zelf weer een veld.. verdorie, tricky.

    Fibre-optics is dan de beste keus inderdaad, en/of een surge bescherming.

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top