Activity › Forums › Astrotechniek › Sterrenwacht › Bouw eigen observatorium
- This topic has 3 replies, 2 voices, and was last updated 9 years, 10 months ago by
Theunissen.
-
AuthorPosts
-
June 6, 2014 at 00:33 #1610
van Wijk
ParticipantOndanks dat ik nog bezig ben met bouwen en eigenlijk net begonnen zal ik dit topic toch maar opstarten .
Na een aantal jaren te hebben gestoeid met een dobson (16 inch flextube) vond ik het tijd worden voor een permanentere opstelling . Enige tijd nagedacht waar (groot terrein) en hoe , heb ik mijn plan gemaakt.
De bedoeling is een gebouw van 3 x 6 meter waarvan 3 x 3 meter roldak . Er lag al een betonplaat maar er stonden ook 14 grote dennebomen. 10 daarvan zijn al verwijderd maar het kapseizoen is half maart afgelopen dus de laatste 4 kunnen pas medio oktober weg. Ik heb met veel pijn en moeite (handwerk) 4 grote wortel kluiten uitgegraven en eruit gesleept met behulp van kettingtakels. Het is de bedoeling dat er eerst een fundament van 1 x1 x 1 wordt gegraven om de zuil op te plaatsen en dan de nieuwe vloer over de oude betonplaat. Fundament en vloer worden geisoleerd van elkaar zodat trilling geen issue kan zijn. Op dit moment kan ik gaan beginnen met het verwijderen van een stukje oude betonplaat om het gat van de fundering te graven met behulp van minigravertje. Piketten al neergezet om afmetingen te bepalen en veel verder ben ik nog niet.
O ja , ik heb al een EQ 8 montering klaar liggen .
Helaas kan ik alleen in de weekenden verder gaan met werkzaamheden dus echt snel gaat het allemaal niet.
Ik zal komende tijd proberen wat fotos te plaatsen want ik houd wel een album bij met vorderingen.
Groetjes
Roel
June 7, 2014 at 17:03 #1665van Wijk
ParticipantIk had al topic gestart maar ga hier verder. Misschien dat marc het voorgaande hier naartoe kan verplaatsen?
Enfin , gisteren bezig geweest om stuk betonplaat te verwijderen met behulp van zware breekhamer. Blauw beton dus keihard. Het is nu klaar dus ik kan een minigravertje gaan huren om een gat te graven voor de zuil-fundering. Gisteravond nog even met idee gespeeld om dobson buiten te zetten maar ik was helemaal op en ben ,ondanks de mooie nacht, vroeg gaan slapen.
wordt vervolgd
June 9, 2014 at 04:50 #1724van Wijk
ParticipantDe concept tekeningen van mijn observatorium (in aanbouw):
zijaanzicht:

bovenaanzicht:

detailtekening zuilbevestiging:
July 3, 2016 at 14:39 #6560Theunissen
ParticipantIk ben toch erg benieuwd na 2 jaar :-) wat de stand van zaken is?
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.