Box project 2017

Activity Forums Astrotechniek Sterrenwacht Box project 2017

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • Author
    Posts
  • #8156
    Groenewold
    Participant

    Ik wil voor komend jaar een observatorium bouwen. Alleen heb ik vrijwel mijn hele leven nog geen hamer vastgehouden. :) Wat ik wil is een kleine box (dus niet om echt in te staan) welke past rondom de opstelling (meer niet) en simpel open-klapt. Uiteindelijk automatisch, maar ik begin “simpel”. Weten hier mensen mij te wijzen op geweldige oplossingen welke al bestaan? Ik ken er 2 van hout, maar misschien dat iemand zegt “neeeee, ben je gek, ander materiaal!” oid. En als het hout wordt, met wat voor zaken kan ik dan het beste rekening houden..

    Dank!

    #8161
    KeesScherer
    Participant

    Heb je de 4500+ draadjes in “Observatories op CN” al doorgespit? Ik lees daar vaak out of the box :-) verhalen over bijzondere oplossingen, vele uren leesplezier. Voor een Nederlandse oplossing ligt de focus natuurlijk op vochtbeheersing, ventilatie en isolatie. Ik zou zeker wat ruimte maken voor een kleine electrische ontvochtiger b.v., zeker wanneer je de telescoop en montering permanent wilt laten staan. Wanneer je niet zelf in de behuizing past wordt het maken van flats lastig en voordat je het weet groeit dat kleine kastje…

    #8163
    Groenewold
    Participant

    Dat is een goede bron ja, was mij even ontschoten. Ik heb helaas weinig ruimte in de tuin, dus ik moet het beperkt houden.. de wens om te groeien zal ik dus fysiek blokkeren. :) En ik zie het niet perse als iets wat meteen geweldig is, het is voor mij ook een oefening in werken met materialen e.d.

    Vocht inderdaad, dat zit al in mijn achterhoofd, ook als het regent wilt ik niet dat mijn montering nat wordt aan de onderkant. Dus een iets verhoogde box. Ik ben alleen wat bang dat dit niet stabiel genoeg zal zijn.. met hout alleen dan. Dus misschien iets van een metalen frame en daarin tegels?

    #8164
    Groenewold
    Participant

    Kijk, dit wekt mijn interesse al als basis:

    Automatisch hoeft nog niet eens, maar als frame leek het mij heerlijk simpel en effectief, zijkanten wellicht met licht plastic bedekken en het geheel goed vastzetten.

    #8165
    KeesScherer
    Participant

    Ja, die zocht ik! Het is het Pico observatory project van een Engelsman die deze box bij zijn schoonouders in Duitsland op het balcon heeft gemonteerd. Dat is te volgen op Stargazerslounge. Daar is een boel van te leren want er ging natuurlijk het e.e.a. mis, vooral met vocht.

    #8167
    Groenewold
    Participant

    Jaaaa, top! Ik ga er gewoon eens mee aan de slag, al moet ik het 10x overnieuw doen, ik leer wederom een heleboel bij.

    #8169
    Theunissen
    Participant

    Interessant, hier zijn eindproduct:

    #8170
    Groenewold
    Participant

    Mooi he. Nu heb ik nog minder know-how dan hij had, dus ik zal vast door een paar versies gaan. Prima. Ik wil wel een hogere box, liefst laat ik de montering in een standaard parkeer-positie staan.

    #8219
    Groenewold
    Participant

    Zou ik, in de tussentijd, ook gewoon een zak eromheen kunnen gooien? Ik heb er een die bedoelt is voor buiten..

    #8220
    Theunissen
    Participant

    Ik was zelf aan iets met lamellen aan het denken, schijnt waterdicht te zijn, de vraag is, hoe waterdicht is het als er water op ligt (en zijn de zijkanten waterdicht te maken), en je schuift het open. Maar t.o.v. een roldak vind ik dit een mooie oplossing.

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top