Canon 6Da-QHY16200 , zelfde object

Activity Forums Astrotechniek Camera’s en Accessoires Canon 6Da-QHY16200 , zelfde object

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • Author
    KeesScherer
    Participant

Vergelijking tussen 2 details van een M42 opname (Zelfde Esprit 100 telescoop). Links Canon 6Da, rechts QHY16200 CCD. In beide gevallen het beste resultaat dat ik bereik.

Groenewold
    Participant

Super interessant! Waarom zijn de kleuren zo verschillend?

KeesScherer
    Participant

Waarom zijn de kleuren zo verschillend?

Ik draai het om, waarom zouden de kleuren gelijk zijn? Volgens mij zijn de CCD kleuren subtieler en beter. De “6D” kleuren lijken mij nu wat te hard, terwijl b.v. de Ha weergave van de CCD dichter bij 656 ligt.

Groenewold
    Participant

Omdat een kleuren-kalibratie in dit geval aan dezelfde “witbalans” zou moeten plaatsvinden en waarom zou de camera dan zo’n verschil maken?

KeesScherer
    Participant

Omdat een kleuren-kalibratie in dit geval aan dezelfde “witbalans” zou moeten plaatsvinden en waarom zou de camera dan zo’n verschil maken?

Dat woord “witbalans” staat niet voor niets tussen quotes (jouw onderbewustzijn greep al in). Er is niet zoiets als de perfecte kleurcalibratie want anders waren er geen 3 of meer methoden, alleen de enig juiste. En de camera (sensor spectrale respons) en filters hebben invloed, net als de hele nabewerking (honderden subs, HDR, calibraties, histogram, saturatie, contrast).  Mijn referentie is de bewerking door Robert Gendler van de volgens mij ultieme M42 foto gemaakt met 90 uur integratie (12 inch en 20 inch telescopen).

Groenewold
    Participant

Nee precies, en het was een bewuste quote omdat ik weet dat ook in PixInsight je geen 1 witbalans-referentie hebt bijvoorbeeld vanwege die reden. Ik doelde meer op deze specifieke vergelijking, ik neem aan dat je dan wel dezelfde referentie gebruikt en vroeg mij daarom af waarom het roze bijvoorbeeld zo verschillend is. Maar het verschil is dus meer je eigen smaak wat er met de data van zowel de Canon als de QHY als beste uit de bus komt begrijp ik. Just curious. :)

Janssen
    Member

Appels en peren, als je het mij vraagt.

Ben er niet zo zeker van dat de 16200 bewerking optimaal is.

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top