Combineren van H-alpha en OIII, in non- of lineaire fase?

Activity Forums Astrotechniek Methoden en Technieken Combineren van H-alpha en OIII, in non- of lineaire fase?

Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • Author
    Groenewold
    Participant

Hele kleine vraag; combineren van H-alpha en OIII, doen jullie dit in de nog lineaire fase of non-lineair op het eindproduct?

Theunissen
    Participant

In de non-lineaire fase.

Groenewold
    Participant

Merci. Loop wel tegen een vervelend dingetje aan, maar er is geen correlatie met de darks en mijn flat frames. Ik zie geen verschillen in resolutie of aantal bit. mmmm

Theunissen
    Participant

maar er is geen correlatie met de darks en mijn flat frames

Die begrijp ik niet helemaal. Je hebt wel per gebruikt filter aparte flats geschoten neem ik aan (hier ligt een relatie)?

Groenewold
    Participant

Mmm interessante discussie op PixInsight forum, waar iemand beweert dat DSLR bestanden nooit dark-optimization moeten hebben. Het kan wel, maar het wisselt te sterk door temperatuursverschillen etc. Zoiets moet er bij mij aan de hand zijn, de ruis wisselt wat tussen de 2 waardoor soms een target frame goed gaat en soms niet.

Ja uiteraard, ik heb nieuwe flats voor mijn OIII geschoten.

Groenewold
    Participant

Mm, de makers van PI echter geven aan dat dat allemaal niet uitmaakt. Ik heb simpelweg meer ruis in het resultaat dan zonder, als ik darks gebruik. Interessant. Zonder optimise gaat het in ieder geval wel, vraag blijft dan alleen of dat wel ok is te doen.

Groenewold
    Participant

Zo, voor alles is een eerste keer en zo ook mijn eerst narrow-band combo. Ik heb alleen een probleem met de orientatie… of zouden het verschillen in collimatie oid zijn, wie kan mij op de goede weg helpen?

Ik denk overigens inderdaad aan collimatie.. de H-Alpha opname komt meer van de rand van de opnames vandaan en de OIII uit het midden. Gevalletje H-Alpha opnieuw doen dus… welke overigens nog uit de niet astro-donkere nachten kwam.

Theunissen
    Participant

Ik heb eerder het idee dat de alignment (star) niet 100% is. Heb je de individuele integratie resultaten (masters) (Hα en O³) opnieuw geregistreerd (t.o.v. van elkaar) en toen opnieuw geïntegreerd?

Groenewold
    Participant

Ik heb een alignment gedaan voor zowel de Ha als OIII data, geintegreerd en helemaal bewerkt en toen de eindresultaten tegen elkaar geregistreerd en met Pixelmath samengevoegd.

Groenewold
    Participant

Net even opnieuw geprobeerd maar die offset blijft erin zitten. Zou het nodig zijn dat ik instellingen moet gaan aanpassen of iets als een distortion model?

Theunissen
    Participant

Ik had trouwens moeten beginnen met, gefeliciteerd, you got him!

Musquetier
    Participant

Mooie foto hoor Mr. V.!!!

Groenewold
    Participant

Dank u meneer M! Nu nog dit dingetje oplossen en wat met de kleur-schuifjes spelen. Maar toen ik het voor het eerst combineerde was dat wel weer zo’n “Wow!” momentje. Blijft leuk. :)

Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top