De identieke tweeling Quasar QSO 0957+561 A/B

Activity Forums Astrofotografie Deepsky De identieke tweeling Quasar QSO 0957+561 A/B

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • Author
    KeesScherer
    Participant

De Tweeling Quasar is ontdekt in 1979 en omdat de onderlinge afstand maar 6 boogseconden is was het een verdachte samenstand. Het bleken 2 beelden van dezelfde Quasar te zijn en daarmee het eerste bewijs voor het bestaan van zwaartekrachtlenzen zoals beschreven in 1936 door Albert Einstein. Stelsel YGKOW G1 op 4 miljard lichtjaar afstand is hoofdzakelijk verantwoordelijk voor het lens effect, de Quasar zelf heeft een afstand van 8.7 miljard lichtjaar (Wikipedia)/ ruim 13 miljard lichtjaar (Phys.org). Bestudering van lichtvariaties in de twee beelden (A en B) gedurende 30 jaar maakte duidelijk dat er een tijdsverschil van 417 dagen bestaat tussen het beeld van A (dat eerst aankomt) en beeld B vanwege het verschil in weglengte tussen de twee beelden.

Om nog even verder te duizelen is het leuk om aan te geven dat deze Quasar geen superzwaar zwart gat bevat, maar een MECO (Magnetospheric eternally collapsing object)…..

Ik wilde onderzoeken of ik met mijn beeldschaal van 2.22 boogseconden per pixel (Esprit 100 f5.5/ QHY16200 6 mu pixels) in staat ben om de 2 beelden op 6 boogsconden afstand weer te geven. De magnitude is rond 16.5 en na een serie proefopnamen was 120 seconden de beste belichtingstijd. De 2 beelden zijn dan gescheiden, maar zwak. Vervolgens 131 subs luminance gemaakt en met 2 x drizzle gestackt in APP. Boven de opname is links een 500% weergave (Dus eigenlijk 1000%) te zien en rechts de 3D helderheidsplot.

Flickr link   Astrobin link

Guest
    Participant

Welke software leverde het interessante 3D plaatje?

Wim

KeesScherer
    Participant

Pixinsight. Wel uitvoeren op een crop, anders wordt het een heeeeeel groot plaatje.

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top