De Maan en Jupiter op 18 januari 2024

Activity Forums Astrofotografie Zonnestelsel De Maan en Jupiter op 18 januari 2024

Viewing 1 post (of 1 total)
  • Author
    InFINNityDeck
    Participant

Afgelopen donderdagavond kwamen de Maan en Jupiter rond in ecliptische conjunctie. Om 19:53:38UTC hadden beide objecten een ecliptische lengtegraad van 36°10’48.5″ en wees de, op dat moment vrijwel rechte, terminator van de Maan Jupiter aan (de Maan was op dat moment 57.1% verlicht). Twee uur voor dat moment kon ik, de op dat moment nog niet volledige, samenstand met de SkyWatcher Esprit 80ED op f/5 en met een ZWO ASI1600MM Pro Cool in één beeld vangen (Jupiter met vier manen is helemaal linksonder te zien). Tijdens de conjunctie zelf was ik in Alkmaar bij de bijeenkomst van onze werkgroep astrofotografie van AWSV Metius en kon ik de opname niet nogmaals maken. Nu was dat zonder de camera te verdraaien overigens ook niet gelukt, omdat beide objecten dan niet meer in één beeldveld pasten (daartoe was een rotatie van circa 30° vereist).

De opname is gemaakt met FireCapture. In 30 seconden werden 277 beeldjes opgenomen bij een sluitertijd van 1.9ms. Met AutoStakkert v4.09 werd hiervan 30% (83 beeldjes) gestapeld. De normale stack werd als basis gebruikt, maar de vier manen van Jupiter komen uit de verscherpte stack die met 30% raw blend gemaakt werd, dit omdat de manen anders te donker bleven (van links naar rechts betreffen het Callisto, Ganymedes, Io en Europa). De hier getoonde platen zijn een combinatie van de twee stacks. Het samenstellen werd gedaan in PSP. De plaat met alleen Jupiter en de manen is een crop die vervolgens 400% opgeschaald is.

De originele plaat staat op mijn server.

Nicolàs

https://www.dehilster.info/astronomy

In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

Viewing 1 post (of 1 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top