Activity › Forums › Astrofotografie › Zonnestelsel › De Maan van 10 april 2022 in de avond.
- This topic has 5 replies, 4 voices, and was last updated 4 years, 1 month ago by
van Overzee.
-
AuthorPosts
-
April 12, 2022 at 21:36 #26654
VerheijenParticipantNa lange tijd van stilstand kwam de Mewlon uit de kist na drie kwart jaar niet gebruikt te hebben. Ik heb liever dat ik in de schemering de zaak op kan zetten zodat je alles kunt zien of de zaak naar behoren functioneert. Ik had bij TS in Duitsland een Televue Powermate van 2,5 x besteld en dat was een goede keus voor dit instrument als je er alles uit wil halen. Ik heb een half jaar moeten wachten toen hij vorige week arriveerde. Hij is moeilijk momenteel te verkrijgen. Maar het is net op tijd toen ik op 10 april er mee aan het werk ging en dat heeft geen windeieren gelegd. Ik laat jullie de beste 4 opnamen zien, er zijn in totaal 103 video opnamen gemaakt. 18 stuks waren erg mooi en scherp. Onderstaande opnamen zijn gemaakt in een formaat van 1280 bij 960 en bij 160 fps. Er zijn 5000 beeldjes gemaakt en verwerkt in Registack en verder bewerkt in Maxim DL 5 en PS 5.1 De eerste opname laat Albategnius zien, de tweede opname laat Archimedes zien alsmede Rima Hadley, de derde opname laat Copernicus zien en Stadius, en als laatste de krater Erasthotenes en de Appenijnen. Bedankt voor het kijken. ook visueel heb ik twee uur lang gekeken en zelfs met 400 x was het beeld haarscherp en er was nauwelijks turbulentie.
April 13, 2022 at 14:32 #26655
Musquetier (ModeratorR)KeymasterFraaie platen hoor! Gebruik je ook een ADC?
April 14, 2022 at 20:15 #26656
VerheijenParticipantDank je voor het commentaar. Gezien de hoogte van de Maan is dat niet nodig, ik heb echter een exemplaar van ADH van Herman ten Haaf maar ik ben er niet zo tevreden over, de uitleg die er bij ingesloten is wordt ik niet wijzer van, er zit geen graad verdeling op met cijfers zodat je weet of je goed zit. Die van ZWO is veel beter. En die ga ik ook aanschaffen voor de oppositie van Jupiter en Saturnus.
Dat de opnamen een succes waren lag aan de weersomstandigheden, net voor 20.00 werd het gunstig en dat bleef tot 21.00 uur. Toen werd het slechter en ben ik gestopt met opnemen en ben visueel gaan kijken met deze kijker. 400x was mogelijk en je zag een weelde aan details. Het is echter wel een klus om deze kijker op te stellen op een G 11, dat moet bijtijds gebeuren zodat de hoofdspiegel op temperatuur is met de buitenlucht anders heeft opnemen geen zin. Ik wacht nu tot begin mei dan begint de Maan weer interessant te worden, medio mei ga ik verder met DSO opnamen.
April 16, 2022 at 22:53 #26664
engelsParticipantHi,
Fraaie opnamen! Het nut van een ADC zie ik ook mbt de maan niet echt in. Ik ben het niet eens met je opmerking dat de bijgeleverde uitleg van Herman niet duidelijk is. Effe Googelen en je vind precies hoe het ding werkt: gewoon twee prisma’s die gedraaid moeten worden. Inderdaad op die van ZWO staat een schaalverdeling, maar je moet het toch op het beeld zelf of met bv de ingebouwde tool in Firecapture instellen. Anders altijd Herman mailen hoe het echt moet!
Wim
April 18, 2022 at 19:36 #26684
VerheijenParticipantDank je Wim voor het commentaar, maar Herman ten Haaf is er mee gestopt. Het moet niet noodzakelijk zijn om elders informatie in te winnen omtrent het gebruik van het ADH, als je zelf de handleiding zou zien zou je ook beamen dat dit niet helder is uit gelegd. Je hebt gelijk dat tijdens het opnemen zelf de schuifjes kunt regelen om het rood en het blauw weg te krijgen. Maar dan kom je aan de kijker en dan wiebelt het beeld met het risico dat hij uit het beeldveld verdwijnt, je werkt immers met sterke vergrotingen en de zaak via een aandrijving bestaat niet. Ik geef liever van te voren de juiste instelwaarde in. Dan weet je dat je goed zit. Dat is het probleem als de planeten te laag staan, Jupiter komt dit jaar op de equator en Saturnus komt op -13 graden declinatie. Dan heb je de ADH zeker nodig ook bij Jupiter. Ik zal even verder kijken of er bruikbare tips te vinden zijn. Nogmaals dank voor je informatie. Hierbij nog een leuke opname van Plato en Vallis Alpes, de rille die er in ligt is te zien alsmede enkele kraterputjes in Plato.
April 18, 2022 at 23:44 #26690
van OverzeeParticipantMooie opname Hans. Wat een detail!
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.