De Maan van eind februari begin maart 2023

Activity Forums Astrofotografie Zonnestelsel De Maan van eind februari begin maart 2023

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • Author
    Verheijen
    Participant

Na lange stilstand heb ik mijn hart kunnen ophalen met het maken van Maansopnamen. Ik heb de 250 mm Newton ingezet op mijn oude EQ 6 dat gaat snel en je bent binnen 10 minuten aan het werk. Maar ik heb eerst de kijker buiten gezet om een uur lang op temperatuur te laten komen wamt dat is belangrijk. Hier in mijn omgeving worden de beste opnamen verkregen direct na zonsondergang. Hier een viertal opnamen verdeeld over een aantal avonden. Er werd gewerkt met diverse Barlow lenzen van 2,5, 3 en 4 x van Televue. Camera was de ZWO ASI 174 MM met een W 23 A rood filter. Er werden 1000 beeldjes gemaakt en de beste 285 zijn samengevoegd in Registax 6.1 Afwerking geschiedde in PS 5.1 , Maxim DL 5.1 en PI met Noise X Terminator. Dat laatste is veel beter dan Topaz de Noise die vaak gedeelten van de opname onbewerkt laat. Ook heb ik in PI BLUR X Terminator, maar dat is bedoeld voor astro opnamen. Bedankt voor het kijken.

InFINNityDeck
    Participant

Hoi Hans,

mooie opnamen, alleen net als bij je Rosettenevel wat hard bewerkt. Bij de vierde opname zijn zelfs ghost-lines te zien, maar dat zou een stacking-fout kunnen zijn.

Je schrijft dat “…Topaz de Noise […] vaak gedeelten van de opname onbewerkt laat.” Heb je daar voorbeelden van? Zelf gebruik ik Topaz ook al een tijdje en heb daar geen last van. Wellicht is het nuttig elkaars settings te vergelijken?

Nicolàs

https://www.dehilster.info/astronomy

In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500, Eyepieces: TeleVue Ethos 6, 8, 10, 13, 17 & 21mm, PanOptic 41mm, Barlows: TeleVue 2x & 4x PowerMate

Frank_Teunissen
    Participant

Fraai gedaan Hans

Verheijen
    Participant

Dank je Frank, ik heb je lang niet meer gezien. Vind je het leuk om een keer af te spreken bij mij thuis of bij jou? Ik verneem het wel. Groetjes Hans.

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top