De Running man gaat met M42 aan de haal

Activity Forums Astrofotografie Deepsky De Running man gaat met M42 aan de haal

  • This topic has 3 replies, 3 voices, and was last updated 2 years ago by Bakx.
Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • Author
    Posts
  • #26576
    Bakx
    Participant

    In navolging op een onlangs eerder geplaatst bericht en afbeelding in dit forum over het aanstaande afscheid van Orion, kon ik gisteravond, na het invallen van de zomer-duisternis (laat!) en voor het binnendrijven van een dik pak bewolking nog net 16 min data schieten van onze grote vriend en begeleider Orion. Hij was al dik voorbij de meridiaan. Dus al weer op weg om onder te gaan. Gelukkig heb ik redelijk goed zicht in die richting.

    De eerste opnamen die binnenkwamen waren zo gek nog niet. Uiteraard heel veel trails van rondvliegend ijzer, aluminium en titanium daarboven. Al dan niet met knipperlichtjes. Dus te weinig subs om effectief met PixInsight die witte strepen er uit te filteren.

    Uiteindelijk 16 min aan data over gehouden.  LRGB  4x8x30s.  Met dit als resultaat. Meer een snapshot dus. Geen tijd voor een gedegen HDR benadering, die deze nevel eigenlijk wel nodig heeft vanwege het gigantisch dynamisch bereik.

    Heb ik hem toch nog even kunnen pakken deze winter. Hieruit blijkt wat je met een snel systeem (Epsilon160ED + Touptek2600M) kunt. Uiteraard geen APOD.

     

    #26580
    Musquetier
    Participant

    Mooie plaat, maar kan je tijdens Image Integration geen Winsorized Sigma Clipping kiezen om de strepen eruit te filteren of ha je daar te weinig subs voor?

    #26582
    Schreurs
    Participant

    Mooi misschien eens DSS gebruiken.

    #26631
    Bakx
    Participant

    Ik heb mijn huiswerk over gedaan en deze keer “Percentile clipping” gebruikt in PixInsight.

    Ziet er toch beter uit zo. En dat voor een kwartiertje belichten.

     

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top