Activity › Forums › Astrofotografie › Deepsky › De Tovenaar op herhaling op 28 oktober 2021
- This topic has 3 replies, 3 voices, and was last updated 4 years, 4 months ago by
Groenewold.
-
AuthorPosts
-
October 31, 2021 at 16:05 #26130
InFINNityDeckParticipantEen van de eerste deep-sky objecten die ik ooit vastlegde was de Tovenaarsnevel, ook bekend als Sharpless2-142, een emissienevel rondom de open sterren cluster NGC 7380. Het geheel bevindt zich op circa 8500 lichtjaar van ons in het sterrenbeeld Cepheus. Destijds werkte ik nog met de oude ZWO smalbandfilters welke tot flinke meervoudige halo’s leidde. Ook werkte ik destijds nog met 120s subs, hetgeen ik later verlengde tot 300s ten einde een betere signaal/ruis verhouding te krijgen. Onlangs verscheen er een video van Robin Glover, de auteur van SharpCap, waarin deze uitlegt dat voor mijn locatie het beter is de smalbandopnames nog iets langer te nemen. Aan de hand van zijn tabel op 21:00 in de video, kon ik berekenen dat circa 420s (7 minuten) een betere opnameduur per sub zou zijn.
Dus nadat ik de laatste luminance voor NGC 4236 geschoten had de rest van de nacht gebruikt om de Tovenaar met 3 x 20 subs van 420s per stuk nogmaals te schieten, in totaal dus 7 uur data (tegen 6 uur bij mij vorige poging). Ondanks dat ik nu marginaal meer data gebruikt heb, is het resultaat stukken beter dan destijds: minder halo’s, maar vooral veel minder ruis.
Nicolàs
https://www.dehilster.info/astronomy
In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.
December 30, 2021 at 21:15 #26303
InFINNityDeckParticipantVandaag dankzij @ariebakx weer wat geleerd! Zijn Hubble palette opnames vond ik altijd al beter dan de mijne, maar ik kreeg het niet gedaan. Dus Arie maar eens een mail gestuurd en die kwam met een waardevolle tip: SCNR (Subtractive Chromatic Green Noise Reduction). Mijn resultaten hebben inderdaad nog steeds vrij veel groen en dat komt van nature vrijwel niet voor in het heelal. Met SCNR valt dit mooi te neutraliseren. De routine is te vinden in PixInsight en in Siril. Die laatste heb ik gedownload en gebruikt om mijn opname van 28 oktober 2021 nogmaals te bewerken met onderstaand resultaat.
Arie bedankt!
Nicolàs
PS: de meester had me gezegd dat ik na de eerste keer SCNR moet inverteren, nogmaals SCNR toepassen en terug inverteren om paarse halo’s en achtergrond te voorkomen/verwijderen. Bij deze gecorrigeerd!
https://www.dehilster.info/astronomy
In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.
December 30, 2021 at 22:09 #26304
VerheijenParticipantDat groene waarover jij schrijft wordt veroorzaakt door het H Alfa kanaal, dus de opname. In PS is dit eveneens goed weg te werken met de tool channel mixer. Ik gebruik het ook voor een Hubble palet. Als je de channel mixer hebt is het vrij eenvoudig: zet de waarde bovenaan op rood en verschuif de groene balk naar 125 %, vervolgens zet je bovenaan de instelling op blue, en schuif de groene balk naar 130% en kies OK. Vervolgens ga je naar de optie selcctive colour en kies bovenaan magnenta en schuif de balk van magnente geheel naar links tot 100 %. Je ziet dat het groene practisch verdwenen is. Met andere tools van PS kun je de opname nog verfijnen. Maar in PI kan het ook. Ik vind de opname van NGC 7380 in Cepheus erg geslaagd. Het is geen gemakkelijk object.
December 31, 2021 at 11:39 #26307
GroenewoldParticipantSuper, leuk als je wat nieuws leert en dan goed in kan zetten.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.