Gisteren hadden we uitmuntende seeing, dus dacht ik even snel wat opnames te maken met de C11 EdgeHD. Pas ‘s avonds had ik tijd de data te bekijken en dat bleek niet veel soeps, was nauwelijks detail in te bekennen. Dus toen het donker was de collimatie gecontroleerd en die was volledig verlopen. Uiteraard dit in orde gemaakt en vanochtend een nieuwe poging gedaan. Helaas was de seeing inmiddels weer middelmatig, slechts zo nu en dan beter dan 2.5″ (gisteren was deze continu beter dan 2″). Toch was er meer detail uit de data te halen dan gisteren.
Opname om 08:11UTC met de C11 EdgeHD in combinatie met ND5.0 foliefilter en ZWO groen-filter (in het verleden gebruikte ik wel het Continuum-filter, maar met het groen-filter haal ik kortere sluitertijden). Met behulp van SSSM 1000 beelden geschoten en daarvan 10% gestapeld in AutoStakkert. Nabewerking in PSP en Topaz.
Nicolàs
https://www.dehilster.info/astronomy
In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500, Eyepieces: TeleVue Ethos 6, 8, 10, 13, 17 & 21mm, PanOptic 41mm, Barlows: TeleVue 2x & 4x PowerMate