Diepe Irisnevel vanuit Duitsland

Activity Forums Astrofotografie Deepsky Diepe Irisnevel vanuit Duitsland

Tagged: 

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • Author
    van der Hoeven
    Participant

De afgelopen vakantie volop aan de fotografie geweest in de Eifel. Toen mijn guidecam het begaf omdat mijn usb-kabel waarschijnlijk niet goed meer is moest ik noodgedwongen een andere oplossing zoeken. Dus ik heb toen mijn ASI174 op mijn volgzoeker als guider gebruikt en heb toen maar de moeite genomen om eens met SGP aan de slag te gaan. Wat een verademing was dat! Ik ben helemaal om. Je kiest je object, stelt in wat je aan opnamen wilt en hij doet verder alles zelf. Opzoeken, focusseren, guiden… Dat werkt echt als een trein…

Ik heb 5 nachten aan deze prachtige nevel besteed. Helaas waren twee nachten van de kleurdata niet bruikbaar vanwege hoge wolken die de beelden verstoorden. Maar uiteindelijk was ik gelukkig in staat om nog steeds een goede nacht met kleuropnamen te verkrijgen. Tijdens de vakantie waren er vele heldere nachten en ik moet zeggen dat dit een van de beste periodes in lange tijd was :)

Telescoop: tmb92
    Camera: qsi583ws

Lum: 60 x600s
    Rgb: 36 x600s

Totaal: 16 uur

Janssen
    Member

Prachtig resultaat Andre!

KeesScherer
    Participant

Maar waarom post je op de halve resolutie? Op volle resolutie is een opname veel beter te beoordelen en wanneer je dan wat meer ruis e.d. ziet dan is dat maar zo. Op Astrobin is ook een discussie gaande om alleen een opname die op de volle resolutie is gepost mee te nemen in de beoordeling voor Image of the day.

van der Hoeven
    Participant

Dat is ook een vorm van ruisonderdrukking :) Ik zie in eerlijk te zijn niet waarom alles altijd op volle resolutie moet. Vind dat eigenlijk onzin. Als ik foto’s maak met bijv de d810a is de volle resolutie van nauwelijks te hanteren doordat de bestanden dan veel te groot worden. En je kunt bijv een superbayer doen om zo minder ruis te krijgen. Vind dus deze discussie bij astrobin een beetje flauw.

Theunissen
    Participant

Wat is de achtergrond van deze discussie. Prachtig resultaat overigens Andre!

Groenewold
    Participant

Oh die discussie heb ik volledig gemist. Het zal wel te maken hebben met het feit dat je door verkleinen veel “schoonheidsfoutjes” weg poetst. Daar is op zich niks mis mee nee, maar voor een image-of-the-day, op een site waarbij het ook vaak gaat om de kunst van de details, kan ik me daar op zich wat bij voorstellen.

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top