Een nachtje met de Boren Simon op 3 juni 2022

Activity Forums Astrofotografie Deepsky Een nachtje met de Boren Simon op 3 juni 2022

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • Author
    Posts
  • #26890
    Verheijen
    Participant

    Eindelijk was het zo ver, de BS 250 F 2,8 was goed afgesteld en ik wou dit proberen in de nacht van 2 op3 juni 2022. De eerste opname laat IC 5067 zien en de tweede Cynus Wall, gemaakt met de ST 4000 XCM met het Optolong Extreme 2 filter. De objecten stonden in de Melkweg en zo was het mogelijk voldoende volgsterren te vinden want het filter is nogal donker en zit voor de volg chip van de camera. Het voordeel ervan is dat je met F 2,8 korter kunt belichten dan met F 5. Dat scheelt 3,3 x korter belichten anders was ik een uur kwijt voor beide opnamen. Nu was dat ongeveer 20 minuten.  Gevolgd werd met de volg chip van de camera, bewerking gebeurde in Maxim DL 5.1 en PS 5.1 Bedankt voor het kijken. Daar ik een andere bewerking had toe gepast hebben de sterren geen zwarte rand en zien er normaal uit. Tot de volgende keer.

    #26892
    InFINNityDeck
    Participant

    Hoi Hans,

    mooi hoor dat je in zo’n korte tijd nog zoveel licht kan verzamelen!

    Je schrijft “Eindelijk was het zo ver, de BS 250 F 2,8 was goed afgesteld…”. Als ik naar de sterren in je foto’s kijk, dan denk ik dat het net nog wat beter kan, de collimatie is niet helemaal in balans. Linksboven zijn de sterren mooi rond, maar in de andere hoeken niet, zie bijlage.

    Denk je dat een nog iets betere collimatie haalbaar is?

    Nicolàs

    https://www.dehilster.info/astronomy

    In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

    #26912
    Verheijen
    Participant

    Er wordt aan gewerkt. F2,8 is heel moeilijk goed te krijgen. Maar ik blijf het proberen.

    #26913
    InFINNityDeck
    Participant

    Naar verluidt is SkyWave een uitstekende softwareoplossing om kijkers te collimeren. SkyWave kijkt niet slechts naar de donut, maar naar het hele golffront door een inverse FFT (Fast Fourier Tarnsformation) op je uit-focus afbeeldingen door middel van AI los te laten (de software maakt daarbij gebruik van de Zernike polynomials). Een van de zaken waar SkyWave beter in is dan traditionele methoden, is het collimeren van kijkers waar de secundair niet netjes gecentreerd is. Kijken we alleen naar de symmetrie van een donut bij een asymmetrische kijker, dan wordt deze incorrect gecollimeerd. SkyWave kijkt naar het golffront en heeft dus hier geen last van. Uiteraard levert dit dan wel een asymmetrische donut op, maar het in-focus beeld is dan wel perfect.

    Er kleeft wel een nadeel aan: de kosten. De software is weliswaar gratis, maar je hebt per type telescoop een model nodig en die kosten US$178,- per stuk voor reflectors tot 330mm diameter. Hier bovenop komen de kosten voor iedere succesvol opgeloste afbeelding, de zogeheten ‘credits’ (een afbeelding nogmaals doorrekenen kost geen credits, net als een afbeelding waaruit blijkt dat de kijker nog te ver van goede collimatie af zit). Bij het model krijg je 64 credits gratis, zijn die op dan kan je nieuwe kopen per 32 (US$64), 64 (US$96) of 128 (US$128) stuks. Als je eenmaal gewend bent aan de software heb je circa 4 credits nodig om een kijker te collimeren, die eerste 64 stuks zijn dus goed voor circa 16 collimaties.

    Er is ook een 30 dagen trial versie, maar die laat geen fijncollimatie toe.

    Ik ken één gebruiker die SkyWave gebruikt heeft om zijn CDK14 te collimeren en die is zeer onder de indruk van de software.

    Nicolàs

    https://www.dehilster.info/astronomy

    In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top