Euxodus and Aristoteles.

Activity Forums Astrofotografie Zonnestelsel Euxodus and Aristoteles.

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • Author
    Posts
  • #26556
    Verheijen
    Participant

    Met de Mewlon zijn in maart 2022 vele opnamen gemaakt omdat de omstandigheden vaak bijzonder goed waren. Het voordeel was dat je vroeg kunt opnemen in dit seizoen. Ik stel meestal de kijker een uur van tevoren op om de hoofdspiegel op temperatuur te laten komen. Bijgaande opname laat de fraaie kraters Euxodus en Aristoteles zien evenals Vallis Alpes, helaas zonder de binnen rille. De opname kwam tot stand met de bewuste Mewlon van 250 mm met een Barlow lens van Televue, dus 2x zodat de openingsverhouding op F 24 uit kwam. Zelfs is F 36 of F 48 mogelijk maar dan moeten de omstandigheden bijzonder goed zijn. Deze hoge brandpunten zijn ideaal voor planeten. Ik verheug mij op Jupiter die komt dit jaar flink hoger te staan. Ik heb al diverse spullen er voor gekocht een ZWO ASI 178 MM en CMOS kleuren filters. Maar terug naar deze opname. Er zijn 2000 beeldjes gemaakt en de beste 400 samen gevoegd. Het zaakje stond op een G 11 die na al die jaren nog steeds perfect zijn werk doet. Maar mijn MX van Paramount is aangepast zodat deze zware montering ook ingezet kan worden. Met deze montering kun je unguided volgen met PRO TRACK. DE bijgevoegde opname is bewerkt in Registack 6.1 en verder bewerkt met Maxim DL 5 en PS 5.1  Bedankt voor het kijken en tot ziens maar weer.

    #26561
    Musquetier
    Participant

    Prachtige plaat!

    #26562
    Verheijen
    Participant

    Dank je. Ik kan wel meer opnamen laten zien . Maar ik denk aan de forum regels en die schrijven: post niet om te posten. daar houd ik mij aan. De volgende keer een mooie DSO opname maar dat kan even duren. De sterrenbeelden Orion en Monoceros verdwijnen uit mijn gezichtsveld en ik kan daar uit geen opnamen meer maken. Nu is het tijd om diverse zaakjes te regelen, zoals de aanschaf van een ZWO ASI 2600 MC en toe behoren voor aankomende maand mei en juni, een ZWO ASI 178 MM is reeds onderweg om nog betere maan en planeten opnamen te maken. Deze camera heeft een zeer hoge resolutie. Ook de Epsilon 180 ED moet nog worden afgesteld en getest worden op de sterren. Daar is het nu mooi  Weer voor. Alle andere kijkers zijn schoon gemaakt en afgesteld. Nieuwe filters zijn inmiddels aangekomen en worden nu getest. Dan kan het late voorjaar seizoen en de zomer beginnen. Ik hoop jullie te trakteren op mooie opnamen. Morgen ga ik naar mijn systeem beheerder om te kijken of er betere computers zijn met meer mogelijkheden.  Tot zo ver mijn verhaal. Ik wens jullie veel opname plezier toe en blijf gezond en hopelijk komt spoedig aan die oorlog een eind zodat het ook voor ons wat zekerder wordt voor de toekomst. We willen graag onze hobby blijven uitoefenen.  Succes allemaal.

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top