Activity › Forums › Startersforum › Even voorstellen › Even voorstellen Mat Josquin
- This topic has 1 reply, 2 voices, and was last updated 3 years, 9 months ago by
InFINNityDeck.
-
AuthorPosts
-
August 11, 2022 at 14:27 #27110
Josquin
ParticipantBeste starry-night leden,
Sinds afgelopen kerstmis (2021) ben ik lid van EWSK (Eindhoven) en heb in sterrenkijken een nieuwe hobby gevonden waar in nu dagelijks (als verse pensionado) ca. 4 uur tijd aan besteed. Met een HBS-B achtergrond en 40 jaar bedrijfservaring in de technische maakindustrie voel ik me voldoende thuis in de exacte vakken om de optica, natuur- en wiskunde te begrijpen die op vele manieren een rol spelen bij het begrijpen waarom je met een bepaalde telescoop configuratie iets beter of slechter ziet dan met een andere configuratie. Voorlopig ben ik druk met studeren om “alles” in theorie te begrijpen. Dat alles onder begeleiding van EWSK-leden waar ik momenteel ook van leer om te gaan met de sterrenkijker in de sterrenwacht (Dr. A.F. Philips Observatorium in Eindhoven). De interesse voor astronomie is mede aangewakkerd door de aanschaf van een spottingscoop (Opticron Adventurer II WP 20-60×80/45) die eigenlijk bedoeld was om vogels mee te bekijken maar ik vooral gebruik om omhoog te kijken. Ik lees veel op websites en dus ook Starry-Night om het universum te leren begrijpen zodat ik de komende maanden/jaar kan gaan ontdekken wat ik leuk vind (maan+planeten) en/of deepsky incl. fotografie. Die tijd is ook hard nodig om een spaarpot te vullen voor de aankoop van een bij de belangstelling behorende telescoop. Op de website van starry-night vind ik een massa informatie die me helpt bij de nieuwe studie waarvoor dank aan de mensen die dat allemaal hebben gepubliceerd.
August 11, 2022 at 16:50 #27111
InFINNityDeckParticipantHet Dr. A.F. Philips Observatorium is een van de mooiste (zo niet mooiste) sterrenwachten die ons land rijk is. Prachtig ontwerp en ditto interieur. Op de site is te lezen dat de hoofdkijker 40cm opening heeft, maar niet de brandpuntsafstand, weet jij die? En wat voor zonnekijker gebruiken ze?
Nicolàs
https://www.dehilster.info/astronomy
In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.