Even voorstellen,

Activity Forums Startersforum Even voorstellen Even voorstellen,

Viewing 1 post (of 1 total)
  • Author
    Halfweeg
    Participant

Hallo ik ben Jaap Halfweeg en woon in Leidschendam.

Ik ben sinds drie jaar echt volop bezig met Astrofotografie (beetje ook als voorbereiding op mijn pensioen). Dus nog een beginneling, maar wel een brede interesse.

Heb tot nu toe veel gehad aan een vriend van mij uit Zoetermeer die dit al jaren doet. Uiteraard heb ik alle fouten gemaakt die je maar kan bedenken en daar heb ik van geleerd. Dus daarom ben ik ook hier om die te voorkomen en om mijn fouten te delen :-).

Mijn eerste kijker ooit was een Meade ETX105, maar drie jaar geleden echt begonnen met een Takahashi FS-60CB die inmiddels is geupgrade naar een FC76UDC. Heb ook nog een APM 980/7 (140mm F7 refractor)voor het deep-sky werk. Ben van een CEM25p naar via een CEM40 nu met een CEM70 mount op vaste pier gegaan en heb onlangs weer een CEM25p gekocht voor op reis. Daarnaast maak ik gebruik van een aantal camera’s ; ASI1600mm pro, ASI533mc pro, ASI462mc (planeten) en een ASI178mm voor solar werk. Heb net een Sol’ex spectrograaf gebouwd. Deze wacht nu op een snellere computer voor het kunnen scannen van de zon. Want met alleen mijn Herschel wedge kom ik een eind, maar nog niet wat ik wil.

Ik ben een grote fan van de ASIAIR Plus (heb er twee), maar kom er ook achter dat die beperkingen kent. Vandaar dan toch ook maar een zwaardere computer.

Ik ben niet zo erg van het kijken naar sterren, want hier in Leidschendam is de lucht erg vervuild met licht. Met de camera en wat goede filters kom ik er aardig doorheen en verbaas ik mij weer iedere keer wat er zoal om ons heen te zien is.

Het enige voordeel van Leidschendam is dat ik dicht bij een ‘speelgoed’ winkel woon, waar ik dan ook regelmatig koffie drink en weer leer van anderen. Daar kwam ik dan ook vandaag Nicolàs tegen.

Ik heb het gevoel dat deze site mij veel kan bieden, hoop ook wat bij te kunnen dragen en veel van jullie (al is het virtueel) te ontmoeten.

Groet

Jaap

Viewing 1 post (of 1 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top