Foto's afdrukken en ophangen

Activity Forums Astrotechniek Methoden en Technieken Foto's afdrukken en ophangen

Viewing 12 posts - 31 through 42 (of 42 total)
  • Author
    Posts
  • #9630
    Groenewold
    Participant

    Zo, eerste afdrukken binnen. Ze verschillen net in contrast en in achtergrond, maar je moet wel goed met de ogen knijpen dat te zien. :) Blauw is een tikkie minder duidelijk, maar wel aanwezig en de kleuren zitten heel dicht in de buurt van wat ik wilde. Ik heb een 4e versie nu verzonden, blauw iets opgekrikt daarvoor en met kleurprofiel van hun printer, maar denk niet dat dat veel zal uitmaken. Ben er al erg tevreden over moet ik zeggen.

    #9640
    Groenewold
    Participant

    De laatste afdruk op zogenaamd Pearl papier (aluminium component), viel ietwat tegen. Contrast klopte niet helemaal, lag aan mijn ervaring (niet bestaand) met kleurprofielen. Dit heb ik nu wel in orde als het goed is, maar het punt van @bula zat mij nog niet lekker. Dus ik heb eens een versie gemaakt waarbij ik de gloed wat meer naar voren heb gebracht, zonder het gele in het centrum teveel aan te passen. Alleen vraag ik mij nu af, ziet dat er niet wat te kunstmatig uit? Dank voor alle input, als smaak en gevoel nu altijd voor iedereen hetzelfde zou zijn dan was ik allang klaar geweest. :)

    #9643
    Haverkamp
    Participant

    Hoi @supernov, met de gloed bedoel ik de witachtige waas die om heel M31 hangt en geleidelijk oplost in de ruimte een stukje verwijderd van m31. Die zie ik niet in deze laatste versie. Dus misschien dacht je dat ik iets anders bedoelde? Nu is de overgang van m31 naar de hemelachtergrond heel abrupt en hard.

    In deze laatste versie vind ik het dus ook te veel kunstmatig en ik blijf nog steeds fan van de allereerste versie ;-)

    Ik heb zelf nog nooit een afdruk laten maken, maar wil dat binnenkort wel gaan doen. Ook vanwege kleur (icc) profielen testen in mijn software richting de drukker ;-) Ik begrijp uit dit verhaal dat ik het ook mogelijk moet maken om data op te slaan met een apart profiel van de drukker zodat je het beste weet hoe de drukker het zal drukken…

    Is nog een heel apart hoofdstuk dat kleur calibratie ;-)

    #9644
    Groenewold
    Participant

    Ok, ja het lijkt erop dat ik die echte gloed een beetje kwijt ben in de recente processing. Goed, dan hou ik het bij de drukwerken waar ik mee bezig was, ik ga voor deze versie niet meer helemaal terug. ;) Alleen de kleur en met name het contrast met de drukker afstemmen.

    Kleurprofielen is weer een vak apart idd. Waar het bij mij verkeerd ging, is dat ik in photoshop wat in de war raakte met “proofing” van de kleuren en het daadwerkelijke profiel waar ik in werkte. Nu zorg ik ervoor dat ik sRGB aan heb staan en de sRGB aanpas zodat het met het profiel van de drukker er goed uit ziet.

    #10605
    Groenewold
    Participant

    Ik ga een punt zetten achter mijn bewerking van M31. :) Met wat ik aan data heb is dit het beste wat ik er qua kleur uit krijg en de witte gloed is niet echt eruit te peuteren. Maar vind het toch heel mooi, ik heb in deze bewerking nog deconvolutie toegepast, met succes denk ik. Wat vinden jullie, worden de blauwe sterren rondom M31 te punterig?

    #10606
    Musquetier
    Participant

    Ik vind hem bijzonder fraai, niks meer aan doen!

    Nu elk jaar een nieuwe maken met dezelfde setup. Dan heb je een mooie timelapse om te zien hoe hij op ons afkomt…

    #10607
    Groenewold
    Participant

    Hahaha inderdaad en dat is precies wat ik ga doen ja, dit is mijn eerste setje echt goede data dus leuk dat uit te breiden! H-Alpha er nog bij en ieder jaar afdrukken zodat de muur steeds wat mooier wordt. :)

    #10609
    KeesScherer
    Participant

    Zo is dat, niet mooi genoeg meer? Dan hang je hem gewoon ergens aan een meterkastdeur.

    #10738
    Groenewold
    Participant

    Yes, ik heb ’em! Beste afdruk tot nu toe, deze gaan we groter afdrukken en inlijsten. :-)

    #10741
    Groenewold
    Participant

    De allerlaatste perfectionistische finishing touch op het centrum, deze zag er nog net even iets donkerder uit dan de directe omgeving. Met een lichte airbrush streek wat geëgaliseerd. En middels de 3D-plot ala Kees, dit nog even gecontroleerd. Op naar de drukker!

    #10915
    Defesche
    Participant

    Ik vind dit een prachtige opname.

    Ik heb m31 diverse malen zelf ook geprobeerd maar vind de resultaten tegenvallen. Ik vond m33 vele malen gemakkelijker om een tevredenstellend resultaat te verkrijgen.

    Kon ik dat maar eens klaarkrijgen.

    Dikke duim van mij.

    gr.,

    Ed

    #10918
    Groenewold
    Participant

    Dank je Ed!

    Het is niet het meest makkelijke, maar ook weer niet super-moeilijk om zoiets voor elkaar te krijgen, denk ik. Het hangt van een redelijk goede camera af (niet teveel ruis) en met name het maken van veel opnames en goede kalibratie-frames. de basis-data moet goed zijn. Ik heb bovenstaande voor elkaar gekregen door 90x 20 sec te belichten op F4 en dan deze data te combineren met 80x 120 sec. Als je een goed lopend geheel hebt dan moet dat zeker kunnen en ik kan je zeker tips geven voor een volgende keer.

    Maar zoals je ziet aan dit draadje, het kan aardig wat hoofdpijn kosten. :)

Viewing 12 posts - 31 through 42 (of 42 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top