Foto’s met telescoop & dslr niet in focus

Activity Forums Startersforum De hobby van je leven Foto’s met telescoop & dslr niet in focus

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • Author
    Ko de Vries
    Participant

Hallo allemaal !
    Ik heb het forum eens wat doorzocht, maar kwam dit eigenlijk niet tegen, ik heb er dus maar een topic van gemaakt. Ik hoop dat dat ok is ! ;-)

Ik ben net begonnen met deze hobby en moet zeggen dat er nogal veel op mij afkomt (LEKKER!)
    Ik heb een klein budget en heb een Celestron Nexstar 130 SLT aangeschaft.

Het eerste object wat ik wil fotograferen is onze maan.

Voor de fotografie probeer ik gebruik te maken van een Canon EOS 750d (nog un-modded) en Astro Photography Tool (APT).
    De camera is bevestigd middels een Canon adapter en een T-ring waar in dit geval mijn Celestron 25 mm occulair in vastgezet is.

Ik heb eerst de maan visueel gefocussed met de 25 mm oculair, dit ziet er erg gelikt uit!

Zo gauw ik de camera aan de 1,25 ” opening van de telescoop bevestig, (met het 25 mm oculair in de adapter) zie ik de maan in beeld, maar kan deze met geen mogelijkheid in focus krijgen.

Zou iemand mij misschien wat tips kunnen geven wat ik nu fout doe ?

InFINNityDeck
    Participant

Hoi Ko,

welkom bij deze steile-leercurve-hobby (ik weet er alles van, ben net iets meer dan een jaar bezig)!

Je schrijft dat je de camera aan de telescoop bevestigd met het 25mm oculair in de adapter. Deze manier van werken heet afocale fotografie. Wat de meeste astrofotografen doen is focale fotografie. Dit is om meerdere redenen:

– het is eenvoudiger (bij afocale fotografie moeten de camera en het oculair heel precies met elkaar worden opgelijnd, zowel in tilt als in zijdelingse positie).
    – er zit minder glas tussen objectief en beeldchip (dus minder kans op vervormingen, minder verlies van licht).
    – niet alle camera/oculair-combinaties zijn geschikt voor afocale fotografie.

Mocht je bewust voor afocale fotografie gekozen hebben, dan is het noodzakelijk dat de camera van een lens voorzien is, alleen de camera-body achter het oculair plaatsen zal niet tot beeldvorming leiden.

Bij focale fotografie wordt de camera zonder lens en zonder oculair rechtstreeks aan de focuser gekoppeld. Je moet er dan nog wel rekening mee houden dat de focuserpositie waarbij met de camera het beeld gevormd wordt, verschilt van waar dit bij het oculair het geval is. Het kan dus zijn dat je de focuser flink moet in- of uitdraaien.

Nicolàs

https://www.dehilster.info/astronomy

In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

KeesScherer
    Participant

En, ook heel simpel; gewoon overdag oefenen met scherpstellen op een mast/gebouw/boom in de verte.

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top