Activity › Forums › Astrofotografie › Deepsky › Gradiënt probleem
- This topic has 4 replies, 3 voices, and was last updated 1 month, 3 weeks ago by
InFINNityDeck.
-
AuthorPosts
-
April 10, 2023 at 12:14 #29125
Schuurman
ParticipantSinds ik een jaar of 3 geleden verhuist ben en de hobby weer opgepakt heb, worstel ik met een probleem dat ik in bijna al mijn datasets tegenkom, namelijk een cirkelvormige gradiënt in het centrum van mijn opnames. In eerste instantie dacht ik dat dit door niet optimale flats zou komen, maar afgelopen week heb ik wat mee getest met mijn laatste dataset en nu lijkt het erop dat de flats niet de oorzaak van dit probleem is.
In de bijlage weergegeven een 2-tal stacks van dezelfde data, 275 lights van 3 min. De bovenste 2 afbeeldingen zijn niet gekalibreerd, terwijl de onderste 2 volledig gekalibreerd zijn (50 darks, 50 flats [1,81 sec met NINA flat wizzard], 50 darkflats). Op alle afbeeldingen is een sterke STF gedaan om de gradiënt zichtbaar te maken. Daarnaast is aan de rechte zijde ook een DBE toegepast. Dat de flats werken blijkt mijns inziens uit het feit dat in de onderste afbeeldingen de stof doughnuts vrijwel volledig gecorrigeerd worden. Het lijkt er dus op dat de gradiënt voortkomt uit de lightframes en vermoedelijk het gevolg zijn van de aanwezige lichtvervuiling hier.
Ik heb dit probleem overigens in mijn beide telescopen, een 20 cm F/5 newton met MPCC, als ook de voor deze data gebuikte Quattro 150P F/3,45 met Aplanische Comacorrector en Optolong L-pro filter.
De lange termijn oplossing is hier denk ik het gebruiken van een dauwkap, om invallend licht meer te voorkomen, maar daar red ik deze data niet mee. Is dit nog enigszins in de post-processing te corrigeren??
-
This topic was modified 1 month, 3 weeks ago by
Schuurman.
April 10, 2023 at 15:44 #29127InFINNityDeck
ParticipantHoi Tim,
Ik denk dat het een probleem met je flats is. Arie (@ariebakx) fotografeert ook met een snelle Newton, dus wellicht dat hij je verder kan helpen.
Als je afbeeldingen mee wilt sturen, dan kan je beter de blauwe camera-knop rechtsonder het tekstvak gebruiken (naast de blauwe Submit-knop). De Attachment-knop is voor het meesturen van niet-afbeeldingen.
Nicolàs
https://www.dehilster.info/astronomy
In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500, Eyepieces: TeleVue Ethos 6, 8, 10, 13, 17 & 21mm, PanOptic 41mm, Barlows: TeleVue 2x & 4x PowerMate
April 10, 2023 at 17:38 #29133Schuurman
ParticipantHmmm Nicolàs,
Mijn conclusie zou juist zijn dat het niet de flats zijn, aangezien de stofjes wel gecorrigeerd worden en de cirkel ook aanwezig in de stack van alleen de lights. Mijn vermoeden zou zijn dat ik een gradiënt krijg door de aanwezige lichtvervuiling (een aantal eiken in de richting waarin deze opname gemaakt is wordt behoorlijk uitgelicht door de aanwezige straatverlichting), dit komt wel in de lights terrecht, maar kan ik nooit in de flats vastleggen, waardoor die niet volledig corrigeren.
April 10, 2023 at 17:54 #29134Bakx
ParticipantIk ben het met Tim eens dat het komt door een vervelende gradient in de opname, waar flats geen raad mee weten.
De afbeelding ziet er op eerste gezicht normaal uit, totdat je met ABE of DBE aan de gang gaat.
Dan ontstaat die circelvormige vertekening. Komt me heel bekend voor.
Ik wijt het ook aan strooilicht dat via de voorkant van de newton, schuin de focustube in schijnt.
Daar zit de eerste lens van je comacorrector. In mijn geval met de GPU corrector, stak deze een centimeter in de teleskoopbuis. Met een lens helemaal aan het uiteinde. Ik gebruikte toen geen dauwkap i.v.m. beperkte ruimte in mijn koepel. Ik heb mijn pier een flink stuk ingekort, waardoor er nu wel een dauwkap geplaatst kan worden. Daarbij gebruik ik nu ook een andere comacorrector. De Nexus van Starizona. Die is een stuk korter dan de GPU corrector. Welke van de twee nu de meeste invloed heeft, is moeilijk te zeggen. Maar ik heb die vervelende ronde vertekening al een tijdje niet meer gezien.April 10, 2023 at 19:19 #29135InFINNityDeck
ParticipantDe reden dat ik de flats noemde was omdat ik rechtsboven en linksonder nog restanten van die twee donuts zag (in de rechter set). Maar ik ben blij dat Arie zich gemeld heeft met een waarschijnlijker verklaring. Proef doen dus met een dauwkap…
Nicolàs
https://www.dehilster.info/astronomy
In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500, Eyepieces: TeleVue Ethos 6, 8, 10, 13, 17 & 21mm, PanOptic 41mm, Barlows: TeleVue 2x & 4x PowerMate
-
This topic was modified 1 month, 3 weeks ago by
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.