Groeten uit Emmen

Activity Forums Startersforum Even voorstellen Groeten uit Emmen

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author
    Posts
  • #25891
    Schuurman
    Participant

    Ik zal me even voorstellen, nadat ik gisteren een account hier heb aangemaakt. Mijn naam is Tim Schuurman , bijna 41 jaar oud en ben woonachtig in het Drenthse Emmen. Sinds 2010 ben ik actief in deze hobby en dan voornamelijk de fotografische deep-sky kant. Ik werk vanaf de start met een Skywatcher 20 cm/@F5 Newton met Baader MPCC op een NEQ6 aangestuurd via EQmod/Cartes du Ciel.

    Tot en met 2013 werkt ik altijd vanuit de achtertuin, maar na een klagende buurman is dit helaas niet mogelijk aangezien de gemeente een lantaarnpaal die rechtstreeks in mijn tuin schijnt aangepast heeft zodat deze niet meer eenvoudig uitgezet kan worden. Doordat mijn tuin in een klap bijna 2,5 magnitude lichter was geworden heeft dit mij een duw in de rug gegeven om een vanaf het begin gekoesterde wens in vervulling te laten gaan, namelijk een eigen sterrenwachtje. Aangezien onze tuin vrij klein is, was een tuinhuisje geen optie en zou ook geen soelaas hebben gehad m.b.t. de lantaarnpaal.

    Uiteindelijk moest ik boven de lantaarn uit zien te komen en heb gekozen voor een gewaagde oplossing door de hele opstelling naar ons balkon op de 2e etage te verplaatsen. extra uitdaging was hierbij de verankering van dit alles en in het bijzonder de zuil, zonder de bitumen dakdekking aan te tasten. Uiteindelijk heb ik gekozen om het ontwerp van 2 Spanjaarden over te nemen en de zuil te verankeren in de zijmuur van het balkon. Een beetje een gok waar veel medefotografen eerst wat sceptisch tegenover stonden, maar tot op heden lijkt dit meer dan stabiel genoeg, te meer omdat ik wat zaken aangepast heb aan de Spaanse ontwerpen. Ik denk dat ik met mijn bouwsel nu waarschijnlijk een van de kleinste sterrenwachten in Nederland heb en zeker een bijzondere.

    Sinds de gereedkoming heb ik 3 opnames kunnen maken die ik hier bij geplaatst heb en ben ik momenteel bezig data te vergaren voor het 4e project en mijn 3e opname uit te breiden met Ha data.

    #25892
    Frank_Teunissen
    Participant

    Mooi verhaal en foto’s. Heb je ook nog opnamen van je sterrenwachtje?

    #25893
    Schuurman
    Participant

    Opnames van de sterrenwacht volgen binnenkort, deze staan momenteel down te loaden vanaf mijn oude laptop, samen met een paar gigabyte data van bovenstaande 3 opnames. Heb sinds kort een nieuwe krachtige desktop pc en wil vanaf nu daar ook mijn bewerking op uitvoeren.

    #25895
    Theunissen
    Participant

    Heel bijzonder verhaal. En werkelijk prachtige opnames.

    #25894
    KeesScherer
    Participant

    Ik zag een rendering van de balkon sterrenwacht in de Yahoo digital astro group, leuk om te zien!

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top