Activity › Forums › Astrotechniek › Camera’s en Accessoires › guider volgt niet
Tagged: Guiding
- This topic has 9 replies, 3 voices, and was last updated 9 years, 1 month ago by
Knarren.
-
AuthorPosts
-
April 3, 2017 at 11:59 #13717
KnarrenParticipantEen slapeloze nacht achter de rug.
Afgelopen nacht met de RC6 naar de leo triplet gegaan en waar ik deze week zo blij was met de guider,
had ik nu geen goede guiding (zie foto) na 2 uurtjes toch maar afgehaakt.Vervolgens naar M13 gegaan en werden de percentages van RA en DEC limited hoger en hoger (helaas geen screenshot).
In ieder geval de volgster draaide meer en meer uit het centreerpunt.Hierna heb ik de beeldverversing veranderd van kort naar lang en alles mocht niet baten.
Elke keer als ik opnieuw begon werden de grafieken van redelijk tot heel slecht.Ik ga er van uit dat het een kleinigheidje is…
April 3, 2017 at 12:23 #13720
GroenewoldParticipantDoe je een goede pooluitlijning? Dat is namelijk vitaal voor een goede guiding, guiding moet je zien als het verhelpen van de nog minimaal aanwezige foutjes in je setup, nog net niet helemaal op de pool, een net even niet perfect lopende montering, dat soort dingen. Wind, trillingen, een pooluitlijning die verre van perfect is, dat verhelp je niet met guiden helaas.
April 3, 2017 at 12:56 #13723
KeesSchererParticipantHeb je een (her)calibratie gedaan? (Shift-klik) op het guide symbool bij start. Indien ja,, heb je gekeken hoe het calibreren verliep? (step east…. etc en dan kijken of er inderdaad verplaatsing is in het schermpje met sterprofiel en bovenaanzicht) Jammer dat je geen screenprint hebt, daar valt een boel info uit te halen.
April 3, 2017 at 13:40 #13725
KnarrenParticipant@supernov
pool uitlijning wat prima,
Wel vreemd dat hij tot 2 maal bij alignen “failt” aangaf daarna andere sterren genomen en prima (systeem staat altijd op dezelfde plaats).
heb uitgelijnd met f9 en 10x vergroot op de camera, lijkt mij strak genoeg.Coördinaties, tijd zone, datum en zomertijd zijn oke.
het enige dat ietsjes anders word weergegeven op de app dan op de synscan is de P.scope en Hour Angle echter heb ik daar voorheen geen problemen van ondervonden.
@keesscherer
Hercalibratie is ook gedaan, “step east” zegt me zo even niets…Laat ik het zo omschrijven: in begevoegde fote zie je een begin van het uitlopen van calibratie, dit werd meer en meer.
Waar eerst de volgster dicht bij de DEC en RA 0 punt is gaat de volgster van RA0 naar RA0,5 / DEC0,5 / RA-1 / DEC -1 / RA1,5 / DEC1,5 / RA-2 / DEC-2 en vervolgens geeft hij de melding dat hij buiten waarde is.April 3, 2017 at 14:02 #13727
KeesSchererParticipantAan de foto te zien maak je een opname tijdens calibratie. Daat laat overigens zien dat de calibratie heeft gewerkt, je ziet dat PHD2 de montering in 4 richtingen aan het verplaatsen is. In PHD2 zelf zie je dan ook informatie hierover, zie mijn schermprint. In het hoofd guidingscherm zie je in de onderbalk “West step 6” staan en in het star profile scherm zie je dat de volgster naar de hoek van het rechterschermpje beweegt. Zo kan je in de gaten houden of het calibreren goed verloopt. P.S. heb je de datum goed ingegeven in de Synscan? (Dus maand en dag op de juiste plaats)
April 3, 2017 at 15:12 #13730
KnarrenParticipantDat was bij mij ook, ik baal ook echt dat ik geen screenshot heb genomen!
bij “starprofile” weet ik niet meer welke waarde er stond, het is een mooi programma maar ook genoeg om bepaalde dingen te vergeten.
Wel weet ik dat bij history de grafiek steeds turbulenter werd in tegenstelling tot eerder afgelopen week.Ik denk dat (indien het weer het toelaat) ik het vanavond weer ga proberen maar dat weer met de refractor, in de hoop dat het weer gebeurt en weet waar het aan ligt.
tot zover erg bedankt voor jullie tijd!
April 3, 2017 at 21:53 #13741
KnarrenParticipantApril 3, 2017 at 21:55 #13744
KnarrenParticipanthier ook weer volledig opnieuw opgestart.
@keesscherer beide keren staat er ook alleen maar “guiding”April 3, 2017 at 21:58 #13745
KeesSchererParticipantM65 is aan de andere kant van de meridiaan, dus werken daar de correcties precies verkeerd om. Je moet bij een wisseling van doel en zeker bij wisseling naar een doel aan de andere kant van de meridiaan (doel in westen en oosten) opnieuw calibreren (Shift-klik).
April 8, 2017 at 21:37 #13918
KnarrenParticipantHeren wil even melden dat ik bij het guiden het “SHIFT” knopje vergeten was.
vandaag is het helder en moest het wederom even testen…
eerst op de oude manier geprobeerd en daarna op DE manier gedaan en ja hoor daar kwam de vraag of ik er zeker van was om de calibratie opnieuw te laten gaan.Nogmaals bedankt!!!
hoop dat het lekker helder is rond nieuwe maan!
prettig weekend allemaal.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.