H alpha, zelfde telescoop met QHY16200 en Canon 6Da

Activity Forums Astrotechniek Camera’s en Accessoires H alpha, zelfde telescoop met QHY16200 en Canon 6Da

Tagged: , , , ,

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Author
    Posts
  • #14366
    KeesScherer
    Participant

    QHY16200 mono CCD met 6mu pixels en -20C sensor+ 7nm Ha filter vergeleken met Canon 6Da met 6.5 mu pixels en 12nm Ha Filter. Beide cameras aan dezelfde Esprit 100 f5.5 telescoop. 15 minuten belichting per sub, QHY16200 9x links, Canon 6Da 12x rechts.

    #14369
    Groenewold
    Participant

    Leuke vergelijking, maar is het eerlijk om een 7nm met een 12nm filter te vergelijken? Als in, dat zou kunnen verklaren waarom de 6D lichter is.

    #14370
    Theunissen
    Participant

    Volgens mij verbindt Kees geen waardeoordeel aan de 7nm en 12nm Hα versies (althans, ik lees ze niet). Als versie voor combinatie neig ik na links (QHY16200), veel meer contrast terwijl de Crescent zelf, rechts, lijkt te verdrinken in de omgeving. Kees? Wat is jouw mening?

    #14371
    Groenewold
    Participant

    Ja, dat bedoel ik dan ook. Die omgeving zou, mogelijk, kunnen komen door de grotere bandbreedte van het spectrum. Geen idee of dat effect dan dusdanig is, maar dat is een verschil welke niet alleen de camera omhelst.

    #14376
    KeesScherer
    Participant

    Volgens mij verbindt Kees geen waardeoordeel aan de 7nm en 12nm Hα versies (althans, ik lees ze niet). Als versie voor combinatie neig ik na links (QHY16200), veel meer contrast terwijl de Crescent zelf, rechts, lijkt te verdrinken in de omgeving. Kees? Wat is jouw mening?

    Wat we hier in beeld zien is niet zozeer 7nm versus 12 nm maar het verschil in resolutie en gevoeligheid. De 6Da heeft 20 megapixels van 6.5 mu, en de QHY16200 heft 16 megapixels van 6.0 mu, ook dit verschil is schijnbaar klein. wat je hier ziet is dat maar 1 op de 4 pixels van de 6Da een roodfilter heeft.

    #14386
    KeesScherer
    Participant

    Toch nog een betere vergelijking, ik vond nog een opname gemaakt met Canon 6Da en 6 nm Ha clip filter van 1200 seconde iso1600. En die ziet er een stuk beter uit qua achtergrond. (Links QHY16200, rechts Canon 6Da) Dus ik had ongelijk, het 12nm filter “doet” het een stuk slechter”.

    #14412
    van der Hoeven
    Participant

    Het blijft altijd lastig vergelijken zo. De stretch die je toepast bepaalt ook al veel, maar het verschil lijkt me wel duidelijk. Ik heb hier even een 900s opname van hetzelfde gebied gemaakt met mijn TMB92 en QSI583 camera toegevoegd van 900s met een 5nm astrodon H-a filter.

    #14413
    KeesScherer
    Participant

    Het blijft altijd lastig vergelijken zo. . Ik heb hier even een 900s opname van hetzelfde gebied gemaakt.

    Natuurlijk blijft het lastig vergelijken, maar toen ik wilde weten of ik met een (gemodificeerde) DSLR goede Ha opnamen kon maken kon ik geen vergelijkende foto’s vinden. Daarom de vergelijking gemaakt en jouw bijdrage is een welkome aanvulling.

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top