Het raadsel van het treintje dat geen treintje kan zijn.

Activity Forums (Citizen) Science Ruimtevaart Het raadsel van het treintje dat geen treintje kan zijn.

Tagged: 

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • Author
    Posts
  • #23586
    KeesScherer
    Participant

    Op de Allsky video van 27/28-06-2020 zie ik van 04:05 tot 04:10 een treintje voorbij komen (zie de GIF, even doorklikken via de naam van deze post naar de forumweergave voor beweging). MAAR, elke opname heeft een belichtingstijd van 45 seconden! En elke satelliet zal dus een streep achterlaten, geen serie flitsen. Een lichtflits is elke 4-5 seconden te zien als 3 flitsen, pauze etc. Een vliegtuig zal ook een streep achterlaten (zelfs meerdere, vlak langs elkaar). Heavens above geeft geen uitsluitsel, in het tijdvak 04:05-04:10 is er geen satelliet met magnitude helderder dan 5.0 die door zwaan naar Cassiopeia beweegt. Op N2YO.com is de Japanse geodetische satelliet EGS te vinden, een Discobol met laserrefectors en spiegels op 1488 km. Dit is de enige kandidaat die ik tot nu toe kan vinden, een foto in deze “The Use of Videography in Tracking Earth Satellites” pdf op pagina 48 laat zien dat het puntjesspoor vergelijkbaar is. Dit artikel in Sky & Telescope laat ook een foto zien en ook hier is het puntenpatroon in groepen van 3 stuks te zien. Nog verder er in duikend is er dit artikel “Satellite Characterization, Classification, and Operational Assessment Via the Exploitation of Remote Photoacoustic Signatures” waar beschreven wordt dat de satelliet een omwentelingssnelheid van 1.25 Hz heeft, de lichtflitsen volgen een nogal ingewikkeld patroon afhankelijk van de onderlinge hoeken van de spiegels enzo….

    #23592
    Gralike
    Participant

    Grappig. Ik als astro liefhebber newbie, had ook al zo iets van… “geen vliegtuig, ook geen satelliet, misschien dan toch starlink oid?”…”damn, wat duurt dat lang voordat dit rare ding uit beeld is”. Uiteindelijk heb ik van de 5 minuten subs die ik op dat moment aan het maken was, bijna 20 minuten moeten weggooien als zijnde “bad”…

    Met andere woorden ik vermoed dat ik hetzelfde fenomeen op de foto heb gezet, maar wel een paar uur eerder…

    The plot thickens …

    • Opname via een ZWO ASI071MC-Pro, Baader 7nm filter, subs 300 seconden unguided – Takahashi Epsilon 130D
    #23604
    KeesScherer
    Participant

    Alleen is dat niet hetzelfde verschijnsel. Je hebt een ronddraaiende (tuimelende) satelliet/rakettrap op de foto’s staan. Dat is te zien aan het geleidelijk veranderende signaal. De EGS maakt echte korte flitsen die als puntjes zichtbaar zijn. Je hoeft overigens de “slechte” subs niet weg te gooien, de afwijkende pixels worden verwijderd tijdens het stacken door b.v. sigma-clipping, zie ook dit onderwerp voor uitleg.

    #23605
    Gralike
    Participant

    Ah. Weer wat geleerd. Stuk ruimte schroot :-(

    Net een nieuwe setup, dus vooral nu even unguided. Sigma clip is me bekend maar dacht dat dit vooral effectief was met dither (maw nog niet van toepassing).

    Krijg met OAG nog niet werkend zoals ik wil dus ook daarom “unguided” subs.

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top