HH objecten in de NGC1999 regio

Activity Forums Astrofotografie Deepsky HH objecten in de NGC1999 regio

Tagged: , ,

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • Author
    Posts
  • #18424
    KeesScherer
    Participant

    De NGC1999 regio

    Even ten zuiden van de heldere Orion nevel is een kleine reflectienevel verlicht door de variabele ster V380 Orionis te zien, NGC1999. Het sleutelvormige gat heeft een eigen verhaal.

    Het lichtzwakke gebied rond NGC1999 bevat een serie reflectienevels en een groot aantal Herbig Haro (HH) objecten, te herkennen aan de donkerrode kleur. (HH1, 2, 33, 34, 40, 86, 87, 222)

    Op deze pagina is een Serie “Hubble video’s” te vinden met meer uitleg over de HH objecten in dit gebied :

    Door middel van HDR technieken kunnen we in deze uitsnede zowel de extreem heldere delen van M42 en de donkere nevels rond NGC1999 zien. Gebruikt zijn 3 RGB stacks (APP) van 30, 120 en 600 seconden, in totaal 488 subs met 24.6 uur integratietijd. De 3 stacks zijn samengevoegd met HDRCombination in Pixinsight en verder bewerkt met o.a. Masked stretch, HDRMultiscaletransformation, gemaskerde unsharp mask, TGVDenoise, gemaskerde curves (sat, contrast)

    Esprit 100 f5.5 / QHY16200 CCD @-20C, 10 Micron GM2000 HPS2

    Opnames: 11,12,13,15,16,17,18 & 19 dec 2017 and 14,15,17,18&19 jan 2018

    Astrobin link

    Flickr link

    #18425
    Groenewold
    Participant

    Heerlijk, dank voor de backstory weer geweldig om te lezen! Zeer mooi bewerkt ook, zachte achtergrond door met name de enorme integratietijd denk ik. Heb je dan eigenlijk nog TGVDenoise nodig en is het niet mooier zonder wellicht?

    Wat ik vooral top vind hier is de variatie aan kleuren.

    #18426
    KeesScherer
    Participant

    Dank je Vincent. De toegepaste TGVD is minimaal en helemaal aan het eind van alle bewerkingen gedaan. Ik verlies geen details, maar haal net even de laatste “ruispuntjes” weg. werkt prima. De uitsnede is gemaakt om de kleurenbijdrage van M42 en net dat beetje blauw van de running man de hebben. En het effect van de lange integratietijd is dat je mooi door het ijle blauwige schijnsel van M42 heenkijkt.

    #18427
    Groenewold
    Participant

    Ik zie ook dat groen ook een duidelijk aandeel heeft, is dat niet apart in het algemeen? Althans, een standaard dingetje in workflows is vaak het weggooien van enige groene data. :)

    #18428
    KeesScherer
    Participant

    Ik zie ook dat groen ook een duidelijk aandeel heeft, is dat niet apart in het algemeen? Althans, een standaard dingetje in workflows is vaak het weggooien van enige groene data.

    De verboden emissielijn van dubbel geioniseerde zuurstof die in dit gebied voorkomt is verantwoordelijk voor de groenige tint, die gooi ik liever niet weg.

    #18429
    Frank_Teunissen
    Participant

    In een woord geweldig. Man man man, in Nederland ga je die 24,6 uur niet eens meer halen. Zou de vooruitzichten voor volgende week willen meesturen maar dat doe ik maar niet.

    #18431
    Groenewold
    Participant

    Nee, zeker niet, ik denk alleen dat velen het zo gewoon zijn om groen weg te doen dat je dit dus kan missen. Mooi en bijzonder te zien.

    #18432
    Frank_Teunissen
    Participant

    Vraag Kees: gebruik jij überhaupt nog een soort contrast- (UHCs bijvoorbeeld)  of breedbandfilter tegen lichtvervuiling? Of heb je dat niet nodig in dat sterrenparadijs van jou? :-)

    #18433
    KeesScherer
    Participant

    Vraag Kees: gebruik jij überhaupt nog een soort contrast- (UHCs bijvoorbeeld) of breedbandfilter tegen lichtvervuiling? Of heb je dat niet nodig in dat sterrenparadijs van jou? ?

    Nee, en ja Frank, de transmissie van R,G, B filters is zo gemaakt dat b.v. natriumlijnen tussen G en R vallen. Dat helpt in mijn geval omdat de straatlantaarns hier nog natriumlampen zijn. En mijn Luminance filter is een IDAS- LP2.

    #18434
    Frank_Teunissen
    Participant

    Hier in de polder brand van alles: natrium, tl en van die hippe led lampen. Gaat verder wel goed.

    #18435
    Groenewold
    Participant

    Wat die LED lampen betreft, hier zijn ze in de straat ook gekomen, veel feller dan daarvoor inderdaad, maar ik heb toch het idee dat ze naar boven toe minder uitstralen.

    #18436
    Musquetier
    Participant

    Bij ons is ook de trend dat de nieuwe straatlantaarn-armaturen veel beter naar beneden zijn afgeschermd waardoor er minder last ontstaat van het breedbandiger LED spectrum.

    #18449
    Frank_Teunissen
    Participant

    Tijd voor een testje…

    #18462
    KeesScherer
    Participant

    Heb je dan eigenlijk nog TGVDenoise nodig en is het niet mooier zonder wellicht?

    Nog even terugkomend op de TGVDenoise Vincent, hier zie je een “voor en na” schermafdruk. (het is even puzzelen voor de beste instelling.)

    #18464
    Groenewold
    Participant

    Ja, mooi om te zien! Volgens mij experimenteer je net zoveel als ik vaak doe, mijn doel is altijd om net even een “tikkeltje” van het positieve effect te krijgen zonder verlies van details. Ik neig zelf dan vaak wel tot meer ruis, stoort mij niet meer zoveel als in het begin.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top