IC 1318b in Cygnus.

Activity Forums Astrofotografie Deepsky IC 1318b in Cygnus.

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • Author
    Verheijen
    Participant

Op 19 augustus 2019 maakte ik in deze nacht een palet van IC 1318 b met mijn Boren Simon kijker op F 2,8 en een camera van SBIG, de STT 8300 M ,met narrow band filters van H Alfa 3,5 Nm S 2 van 4,5 Nm en O III van 4,5 Nm de filters waren van Baader en pas nieuw op de markt gebracht destijds. Ik moest er wel lang voor belichten en wel 3 uur in series. Gelukkig had ik geen last van kunstmanen en vliegtuigen zodat ik alle sub opnamen kon gebruiken. Gevolgd werd met de volg chip van de camera die 3 uur lang feilloos volgde en geen krimp gaf. De maximale volgfout lag onder de 0,6 pixel.  Ik denk dat er maar weinig monteringen zijn die 3 uur lang zo goed kunnen volgen daar ben ik best trots op. De G 11 is nu 13 jaar oud en werkt nog steeds perfect. In de tussentijd zijn er wel wat kabels vervangen. Dat hou je toch bij het regelmatig opzetten van de montering en afbreken daarna dan slijt het sneller. ik heb het moederbord beschermd met folie om vocht buitenshuis te houden. En dat heeft gewerkt. De opname is bewerkt in Nebulosity 4 en PS 5.1  Ik moet eerlijk schrijven dat ik hulp heb gehad van een Astro forum lid, Extra Focaal. Hij was de enigste op dat forum die mij regelmatig hielp. dat heb ik bijzonder gewaardeerd. Anders was het resultaat heel anders geweest.  Ik hoop dat jullie de opname mooi vinden want ik heb er een hoop werk aan gehad. Nu zit ik mij stierlijk te vervelen want de hemel wil niet open en god weet hoe lang dit gaat duren. Daar zullen jullie ook wel moeite mee hebben. Maar laten we hopen op betere tijden, in het verleden bleek soms dat onverwacht het tij keerde en laten we daar maar van uit gaan. Groetjes, Hans.

Verheijen
    Participant

Ik vind dit heel vreemd, op mijn laptop zie ik inderdaad zoals Nicolas aangaf een paarse zweem en als ik nieuwe laptop inschakel dan zie ik geen paarse zweem. Weet een van jullie hoe dat komt?  Zo op deze manier komen de opnamen verkeerd over. Ligt het aan mijn oude laptop die de parse zweem veroorzaakt?  Ergens moet er een artefact zijn. Bedankt voor de informatie. We willen allemaal goede beelden laten zien. Op deze wijze is dat voor mij niet mogelijk. Dat levert uiteraard commentaar op en dat vind ik vervelend. Diegene die commentaar geleverd had heeft gelijk. Ik hoop dat jullie een oplossing weten.

InFINNityDeck
    Participant

Hoi Hans,

verschillende beeldschermen kunnen inderdaad kleuren verschillend weergeven. Met een DataColor Spyder is het mogelijk je beeldschermen zodanig af te stellen dat ze allemaal de kleuren op dezelfde manier weergeven.

Nicolàs

https://www.dehilster.info/astronomy

In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

Verheijen
    Participant

Dank je Nicolas, ik ga het proberen. En hopelijk werkt het zoals het zijn moet.

Met vriendelijke groet,

Hans.

Verheijen
    Participant

ik heb de opname gecorrigeerd, komt hij nu beter over?

Die is al een stuk beter Hans! Enig idee wat de Halo om die felle ster veroorzaakt. Heb je ergens een reflectie in je systeem?

InFINNityDeck
    Participant

Hoi Hans,

inderdaad een heel stuk beter. Wat die reflectie betreft: Heb jij wellicht een idee waarom die aan de bovenkant afgeplat is? Haaks op die afplatting is een diffractie-spike te zien, het lijkt wel alsof je vlak langs een rand hebt gefotografeerd, kan dat kloppen?

Overigens zie ik dat je foto nog iets gecropped mag worden, langs de onder- en rechterkant zit een rode rand.

Nicolàs

https://www.dehilster.info/astronomy

In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

Musquetier
    Participant

heb je een prisma voor een OAG in je lichtgang? Wellicht steekt die te ver naar binnen en blokkeert die een stukje van je lichtkegel?

Verheijen
    Participant

Dat komt hoogstwaarschijnlijk van het prisma van de volg chip, die stond destijds te ver naar beneden daar kwam ik achter bij het verwisselen van de filters en een test op de PC er zat onder een wat donker gedeelte ik heb dat gecorrigeerd door het prisma wat hoger te zetten. Het stond ook in de handleiding. Die rode strepen zijn mij niet opgevallen maar als jij ze gezien hebt kwam door het afstellen van de sterren, die stonden in RGB iets van elkaar, die heb ik op elkaar gelegd met Maxim DL maar het is wel duidelijk dat hier door een verschuiving plaatsvindt, meestal zie ik het vaak bij RGB opnamen en dan snij ik er een stukje af zodat je het niet ziet. Als de belichtingstijden lang zijn doet zich dat euvel voor vooral bij de FSQ 106mm want die is berucht vanwege zijn focus shift, dus ik moet na elke opname controleren of het beeld nog scherp is en dan staat de volgchip uit, daarna ga ik verder met de volgende opname. Alleen bij sterrenhopen bij F 2,8 kan ik de scherpte blijven houden en de volgchip blijft in actie, alleen het filter verwisselen en meteen verder met de volgende opname , na diverse opnamen liggen de sterren vaak mooi op elkaar en is een rode streep uit den boze. Ik weet van nature dat ik slecht zie omdat ik in beide ogen last heb van staar. Daarom zie ik vaak de kleine dingen niet, soms moet ik met de neus haast op het beeldscherm om het beter te kunnen zien. Operatie is nog niet aan de orde maar ik ga binnenkort vragen of ik geholpen kan worden. Als zulke artefacten beginnen wat ik in het verleden niet had, dan wordt het tijd om er iets aan te doen. Maar vanwege de pandemie is er een lange wachtlijst ontstaan. Ik zal naar het buitenland toe moeten. Het is immers een ouderdomskwaal wat de meesten ervaren. Vooral brildragers met sterke min glazen zijn er vatbaar voor. Daar kan ik zelf niets aan veranderen. Alleen mijn best doen en hulpmiddelen gebruiken om beter scherp te stellen.

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top