IC1396 Widefield

Activity Forums Astrofotografie Deepsky IC1396 Widefield

Tagged: 

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • Author
    Van Kleef
    Participant

Begin juli in een best wel donker gebied in Luxemburg op een camping – met helaas best wel storende verlichting- een tweetal objecten kunnen fotograferen.
    Het eerste object is IC1396 AKA The Elephant’s Trunk Nebula.
    (Canon 60Da, Canon EF 70-200mm F/4 L USM op F/4 en 125mm; Star Adventurer ; 60 lights van 120 sec.; gekalibreerd met Bias frames.

InFINNityDeck
    Participant

Ik zat vanochtend nog even te kijken naar dat onwijze sterrenveld dat Dick op de foto gezet had en vroeg me af of de The Elephant’s Trunk ook daadwerkelijk te zien zou zijn. Daartoe de afbeelding even gedownload en een uitsnede gemaakt van het bovenste deel van de nevel. Daarna iets contrast toegevoegd om de slurf wat beter zichtbaar te maken. Hij is klein, maar de slurf staat er op (ondersteboven ten opzichte van hoe de meeste hem laten zien)! Hij begint op de uitsnede helemaal onderaan (herkenbaar aan een groep heldere witte sterren met één oranje ster in het midden van de kop) en loopt vervolgens helemaal door naar boven.

Nicolàs

https://www.dehilster.info/astronomy

In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

Van Kleef
    Participant

We kunnen inderdaad spreken van een slurfje!

Ik ga hem vanaf scratch nog eens bewerken om te zien of er wellicht meer uit te halen valt :-)

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top