IC5146 Cocoon

Activity Forums Astrofotografie Deepsky IC5146 Cocoon

Tagged: ,

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Author
    Posts
  • #16178
    KeesScherer
    Participant

    Dit is alvast 13x 600 seconden Luminance (IDAS-LP2), het begin van wat een HaLRGB opname moet gaan worden. QHY16200/Esprit 100 f5.5. Dat gaat nog even duren want LRGB subs worden alleen gemaakt zonder maanlicht en wanneer het object hoog staat (>40 graden).

    Software: Sequence Generator Pro, Astro Pixel Processor (bad pixel map, masterdark, masterflat), Pixinsight (Histogramtransfer, Curves)

    #16185
    Groenewold
    Participant

    Heeeeeel mooi en veelbelovend… maar bedriegen mijn ogen mij nu of zie ik ietwat ovale sterren? Ik weet het, dat kan niet, maar het lijkt een beetje zo. Pixelpeep modus en met name te zien in de kleine sterren.

    #16186
    KeesScherer
    Participant

    Heeeeeel mooi en veelbelovend… maar bedriegen mijn ogen mij nu of zie ik ietwat ovale sterren? Ik weet het, dat kan niet, maar het lijkt een beetje zo. Pixelpeep modus en met name te zien in de kleine sterren.

    Dat kan wel degelijk, zelfs met een eccentriciteit van 0.6 tot 0.7. Normaal zit ik op 0.45 tot 0.60 en ik ben aan het uitzoeken waar de afwijking vandaan komt. Maar je moet heel goed kijken/vergroten om het effect te zien.

    #16188
    Groenewold
    Participant

    Misschien omdat ik op een ipad kijk, maar dan valt het mij best goed op. Uiteraard alleen op 100% en ik ben sowieso een zeurkous. :)

    #16189
    KeesScherer
    Participant

    Misschien omdat ik op een ipad kijk, maar dan valt het mij best goed op. Uiteraard alleen op 100% en ik ben sowieso een zeurkous. 

    100% moet ook pefect zijn, terugkijkende naar opnamen van de laatste dagen zie ik dat het probleem vrij plotseling is opgetreden, iets dat je niet mag verwachten van een geleidelijk verloop in nauwkeurigheid van het hemelmodel. ook staat dual axis tracking gewoon aan. Gisteren de montering ge-reboot en het model opnieuw geladen, maar vanmorgen zag ik toch weer eccentriciteit van 0.6-0.7. Even het opnameprogramma stopzetten en een nieuw hemelmodel maken voor de GM2000 HPS. (Maar ook dat is niet te rijmen met het plotseling wegvallen van de trackingnauwkeurigheid)

    #16192
    KeesScherer
    Participant

    En zie hier het probleem in beeld, dit is een eccentriciteitsplot van 900 seconden Ha subs waarbij ik van elke sessie tussen 8 mei en 1 juli 3 willekeurige opnamen heb laten meenemen in de grafiek. De opnamen vanaf 22 juni (punt 45) laten een plotselinge stap zien buiten de normale bandbreedte. (Een eccentriciteit van 0.4 is erg goed, normale astro-foto’s laten waarden tussen 0.4 en 0.6 zien)

    #16195
    Groenewold
    Participant

    Nice! Geweldig om zo ergens achter te kunnen komen. Dit lijkt mij echter wel een lastig dingetje, gaat natuurlijk om een heel klein probleempje ergens. Overigens is het opvallend dat de bosbranden begonnen rond 17 juni… kan er niks mee te maken hebben lijkt mij, maar ik dacht wellicht aan hele warme lucht in de atmosfeer oid en dan flinke seeing problemen. Pure gooi hoor.

    #16202
    Haverkamp
    Participant

    Gaaf @keesscherer, hele mooie compositie zo met de donker nevel die een staart aan de Cocoon vormt ;-) Ik vind dit persoonlijk een heel gaaf object met die “staart” ;-).

    Kijk uit naar de LHaRGB !

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top