IC59/63 Gamma Cas – Diep, dieper, diepst…

Activity Forums Astrofotografie Deepsky IC59/63 Gamma Cas – Diep, dieper, diepst…

Tagged: ,

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • Author
    Posts
  • #22554
    van der Hoeven
    Participant

    Deze afbeelding toont de uitgebreide nevels rond IC59 / IC63. Deze nevel is zeer zelden te vinden op afbeeldingen, en voor zover ik weet zijn er maar een handvol afbeeldingen te vinden die deze nevel laten zien, waar de meeste slechts een zeer zwakke indruk van de nevel laten zien. Met dit beeld hoop ik mensen uit te dagen om deze prachtige regio in beeld te brengen en misschien zelfs meer details naar boven te brengen. Het is echt de moeite waard!

    De afbeelding werd verwerkt met astropixelprocessor en daarna werd het Starnet++ script in pixinsight gebruikt om de sterren van de nevel te scheiden. Met behulp van Niktools werd de nevel verscherpt en gestretched om meer details in het uiteindelijke beeld te laten zien.

    telescoop: tmb92ss
    camera: qsi583ws
    belichting: 183 x900s (46 u) met een astrodon 5 NM H-A filter

    #22556
    KeesScherer
    Participant

    Interessante afbeelding, altijd mooi om opnamen met wat meer integratietijd te zien. De details in IC59 en IC61 zijn iets te “overcooked” naar mijn smaak, het zijn “bright rim” nevels met weinig contrast. In deze publicatie wordt IC 59 verder onderzocht, o.a. aan de hand van Spitzer data.

    Voor de “breaking wave” moet de afbeelding 90 graden met de klok mee gedraaid worden, wanneer ik naar het mozaiek van Olly Penrice kijk. Jouw afbeelding is overigens ook een mozaiek, 4 panelen, zie hier je eerste versie uit 2016. Moeten we dan de 46 uur door 4 delen voor de belichting per paneel?

    #22559
    van der Hoeven
    Participant

    Niet helemaal. Het paneel linksboven heeft de meeste belichtingstijd gehad, de andere 3 een stuk minder. Maar de tijd is wel verdeeld inderdaad.

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top