Iris, NGC7023 LRGB QHY16200/Esprit100

Activity Forums Astrofotografie Deepsky Iris, NGC7023 LRGB QHY16200/Esprit100

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • Author
    KeesScherer
    Participant

Poeh, dat is weer een hele nieuwe leercurve, het maken van LRGB opnamen. Als “bijvangst” verzamelde L (29×600 seconden) en R, G, B (3x12x600seconden), totaal 10.8 uur. Gestacked met APP (masterdarks, Bad Pixel Map, Masterflat). Maar dan de “goede” kleurverzadiging vinden, dat is best lastig. De methode via het opkrikken van RGB verzadiging in de lineaire fase, dan stretchen tot 75% van normale waarden en combinatie met normaal gestretchte L via CIE Lab werkte nog het best. Daarma met rangemasks en L masks HDRMultiscaletransform. Nog steeds niet tevreden, maar het begin is er.

Theunissen
    Participant

Hoe bepaal je de “goede” kleurverzadiging? A.d.h.v. referentie images of gevoel?, ik vind dit een mooi image.

Groenewold
    Participant

Erg mooi! Je ziet bij het stof alleen wel snel wat sterkere kleurruis door het verzadigen(?), is dat nog te voorkomen met een mask? Kan me voorstellen dat dat tricky is want ik heb zelf de grootst mogelijke moeite gehad om dit stof er netjes uit te krijgen (lees; nog niet gelukt). Ben benieuwd wat de nieuwe kleuren-tool van PI hierop gaat doen.

KeesScherer
    Participant

Ja ho,ho, zover ben ik nog niet :-) . Hier is geen enkele ruisreduktie gedaan, alleen kleuroptimalisatie. Aan de hand van referentie images inderdaad.

Groenewold
    Participant

Ah ok, ik heb niks gezegd. :) Dan is het een zeer mooie WIP!

KeesScherer
    Participant

Je ziet bij het stof alleen wel snel wat sterkere kleurruis door het verzadigen(?), is dat nog te voorkomen met een mask? .

Daarnaast is het “dubbelklikken”/Pixelpeepen niet de goede methode om een opname te beoordelen vind ik omdat je daarmee door de 100% weergave schiet. (De upload is 1980 pixels breed)

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top