Is het een meteoor? Een Iridiumflare? een ??

Activity Forums Astrofotografie Atmosfeer Meteoren Is het een meteoor? Een Iridiumflare? een ??

Tagged: 

Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • Author
    Posts
  • #16559
    KeesScherer
    Participant

    Gisterenavond was ik een volgkijker met SSAG camera aan het testen toen ik op het PHD2 scherm 2 flitsen over het schermpje zag bewegen terwijl er een H alpha opname liep. Na downloaden bekeek ik de opname (nummer 2 met tijdstempel 21:57) en inderdaad, het was geregistreerd op de 6nm Ha opname! Bij het vergelijken met de voorgaande sub (boven) valt op dat er een heldere, korte uitbarsting is geweest in het verlengde van de rest van de registratie. Die korte flits is niet typisch voor een iridiumflare want daarbij is een toename en afname van helderheid te verwachten. Voor de zekerheid op de Heavens Above website gekeken, geen Flares op de avond van 11 augustus voor mijn lokatie.  Perseide dan? Nee, het spoor staat haaks op de richting van Perseus. Dus een sporadische meteoor waarschijnlijk, maar wel een hele heldere omdat er zoveel licht door het 6nm Ha filter is gekomen. Of een andere satelliet dan Iridium vanwege de “lijn” die doorloopt, maar ik kan de heldere ronde flits niet verklaren…… (Ik zat binnen achter de computer en heb het licht dus zelf niet “live” gezien)

    #16564
    KeesScherer
    Participant

    Hier nog wat extra info m.b.t. Iridium checks op Heavens Above en in Stellarium (rode rechthoek is sensor/telescoop beeldveld).

    #16567
    Groenewold
    Participant

    Oeh dat zijn altijd gave momenten. Ik weet nog dat ik in 2015, begin van mijn carriere, een opname aan het maken was en ook naar de SSAG output aan het staren was, toen er echt zo’n zwerm ogenschijnlijk uit 1 richting het beeld in kwam vliegen zeer bijzonder. Ik zat toen nog buiten met computer en al en dat was toch een heel apart gevoel, onder de hemel maar met een paar betere ogen erbij. :) Anyway, zou het ook nog iets kunnen zijn als een oude satelliet of bijv. raket-trap, die roteren ook nog weleens.

    #16568
    KeesScherer
    Participant

    Er zijn 2 dingen vreemd, de heldere ster-achtige “flits”, dus geen streep, maar een puntbron, en de helderheid van de registratie in Ha. Meteoren zenden afhankelijk van de samenstelling en hoogte in de atmosfeer uit in groen (dus niet op 656nm) naar rood (voor een klein deel zichtbaar door een Ha filter). In geval van een satelliet/rakettrap gaat het om weerkaatst zonlicht, dus in principe 380-780 nm. Van die 400 nm laat het filter maar 6nm door, dat is 1.5%.

    #16569
    Groenewold
    Participant

    Goed punt. En als het nu eens geen weerkaatst zonlicht is maar puin wat de atmosfeer in duikt? Als dat in stukken breekt en een deel explodeert… maar dat zou toch ook meer een streep moeten zijn.

    #16571
    Defesche
    Participant

    die ster-achtige punt dat kan toch ook een object zijn dat door de dampkring schiet, toevallig precies in jouw richting en daardoor niet als streep maar als ‘ster’ zichtbaar is die ineens opflitst en vervolgens weer dooft?

    #16572
    Groenewold
    Participant

    Mmm, zou theoretisch misschien kunnen, goede vraag! Maar dat zou wel enorm toevallig zijn dan, enige afwijking en het is geen punt meer. Bovendien is aan het spoor te zien, dat het waarschijnlijk hetzelfde object is als wat eerst de flits maakt.

    #16573
    Defesche
    Participant

    inderdaad, ik zag dat spoor niet zo snel. Nu bij inzoomen wel. Ik dacht aan die oplossing omdat in de jaren 70 een vriend van mij in Venlo tijdens een nogal actieve meteorietenregen (weet niet meer welke) ook een zeer heldere ster zeer snel zag opflitsen en uitdoven zonder dat deze zich schijnbaar verplaatste.

    #16576
    KeesScherer
    Participant

    Het blijft nog een beetje een mysterie, maar gezien de snelheid waarmee het zich live afspeelde op het PHD2 schermpje (alles binnen ca 1 seconde) hou ik het nog op een meteoor. Ik was de afgelopen nachten en dagen even druk met de enorme bosbranden om ons heen, eerst vooral nathouden en blussen en daarna opletten of ergens de boel weer ging oplaaien. Ter illustratie deze opname van de situatie rond de Scopedome (Om het nog een beetje on topic te houden…)

    Hier de link naar het Facebook fotoalbum dat ik maakte van de brand, (werkt ook zonder Facebook account)

    #16577
    Defesche
    Participant

    Oei, dat ziet er niet best uit. Ik hoop dat je er snel en zonder schade van af komt. Het weer wordt met het jaar extremer en de gevolgen daarvan zijn steeds heviger.

    #16579
    Groenewold
    Participant

    Ik ben vooral benieuwd of er geen roet deeltjes ergens tussen zijn gaan zitten, lijkt mij zeer vervelend. Buiten natuurlijk het gevaar voor eigen leven hè. ;) Gelukkig was alles voldoende beschermd.

    #16580
    KeesScherer
    Participant

    Ik ben vooral benieuwd of er geen roet deeltjes ergens tussen zijn gaan zitten, lijkt mij zeer vervelend. Buiten natuurlijk het gevaar voor eigen leven hè.  Gelukkig was alles voldoende beschermd.

    Aan de buitenkant was de scopedome flink vuil met as en dat is inmiddels weggewaaid, maar binnen is alles schoon gebleven. Na de stroom uitval heeft de UPS software de PC een shutdown gegeven, alleen de montering is “hard” uit gegaan. Maar alles startte gewoon weer op.

    #16582
    Groenewold
    Participant

    Nice, een ups, dat had ik even gemist. Gelukkig en hopelijk niets op de sensor ook.

Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top