Activity › Forums › Astrofotografie › Deepsky › Jelly Fish Nebula IC443
- This topic has 1 reply, 1 voice, and was last updated 4 years ago by
Bakx.
-
AuthorPosts
-
May 19, 2022 at 19:46 #26847
BakxParticipantDeze data is nog van begin maart, toen we eventjes een stortvloed van heldere nachten over ons heen kregen. Ik was er nog niet eerder aan toe gekomen om ze te bewerken.
Het is 5 uur in totaal van deze nevel in het Hubble palet weergegeven.
3×20 frames van 300s
Ik gebruik NINA als acquisitie software. De NINA jongens hebben voor heel veel equipment hun eigen drivers geschreven. Die zijn uiteraard geoptimaliseerd om in NINA te werken. Vaak ook beter. Zo heb ik ervaren met mijn Atik16200 ccd camera en Atik EFW filterwiel. De ASCOM drivers hiervan deden het vaak gewoon niet. De NINA drivers maakte dan direct wel een verbinding. Dus . . .
Tot op zekere dag begin maart, een van de developers een update had aangebracht in de NINA-driver van de camera. Toen was het de ACOM driver die het wel deed. :-) Dus die gebruikt voor deze opnameserie.
Bij het bewerken onlangs kreeg ik bij het kalibreren dat er een geometrie-probleem was (???)
Wat blijkt: De ASCOM driver gebruikt 6216×4152 pixels, terwijl de NINA driver 6224×4168 gebruikt. Ergo: mijn masterdarks en masterflats waren onbruikbaar voor deze kalibratie.
De frames zagen er evenwel best goed uit, dus besloot ik ze gewoon te alignen en te stacken. Dat pakte goed uit.
De Epsilon160 heeft een groot beeldveld met amper vignetting. Deze camera heeft een bijzonder lage dark-current
De twee halo’s zijn prominent aanwezig. Dat komt vaak voor bij dit soort supersnelle telescopen. Je kunt het deels ondervangen met (hele dure) speciale high-speed filters. Maar die blijken ook lang niet altijd te leveren wat er wordt beloofd. Ik heb gewoon ouderwetse Baader 2″ CCD filters in mijn wiel. 3.5 nm Ha en 7 nm O en S. Het is dus zoeken naar een afdoende image-edit truc.
De a-symmetrie van de halo’s wordt, denk ik, veroorzaakt door de off-set van de secundaire spiegel. Die staat bij deze snelle kijkers duidelijk naast het midden. dat zie je ook duidelijk wanneer een ster uit-focus is. De bewering dat de schaduw van de secundaire spiegel in het midden van het rondje moet staan, gaat hier niet op! Dus collimeren met een ster-test werkt anders hier.
Door de convergentie van de lichtbundel, ontstaan er behalve breking, ook reflectie van de lichtstraal. Die legt derhalve een langere weg af naar de sensor en zal dus deels off-focus afgebeeld worden. De spiegel van de Epsilon is hyperbolisch. Wellicht dat dit de vervorming van de halo’s veroorzaakt.
Toch nog een heel verhaal bij een foto.
Arie
May 22, 2022 at 21:18 #26859
BakxParticipantIk heb nog wat onderzoek gedaan naar de vorm van de twee halo’s. Dit blijkt een gevolg te zijn van het zgn. Bokeh-effect.
Bekend van films zijn de grote ronde vlekken, autokoplampen, die eerst ver out-of-focus over het beeld bewegen. Dan langzaam wordt er gefocust en zie je de lampen scherp.
In deze video wordt het duidelijk uitgelegd:
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.